اینستاگرام آپگراف راه‌اندازی شد! ما رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
نمونه طراحی بسته بندی 1400 | 7 گونه مختلف بسته بندی با تصویر

نمونه طراحی بسته بندی: 7 گونه مختلف بسته بندی با تصویر

نمونه طراحی بسته بندی
انواع بسته بندی در طراحی گرافیک.

هنگامی‌که قصد تولید محصول و عرضه آن را در بازار داشته باشید، هر چند که منحصر به فرد بودن بسته بندی تاثیر بسیاری در تمایز کالای شما دارد، ولی موارد مهم دیگری نیز در طراحی انواع بسته بندی حائز اهمیت است. برند شما باید در نگاه اول، به نظر مخاطبان شما «مناسب» و «کارامد» باشد. برای رسیدن و تحقق این هدف، طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین گام هاست.

در این پست با گونه‌‌‌های مختلف نمونه طراحی بسته بندی آشنا می‌شوید و در پایان، می‌توانید از بین 7 نوع مختلف بسته بندی، یکی را برای محصول و طرح مورد نظر خود انتخاب کنید!

این پست بیشتر به معرفی انواع بسته بندی و نمونه‌‌‌های آن پرداخته است. اگر تمایل دارید که در خصوص اصول بسته بندی بیشتر مطالعه کنید، می‌توان به این پست اختصاصی آپگراف مراجعه کنید.

مطالبی که در این پست خواهید خواند:

انواع بسته بندی غذایی
چند نمونه طراحی بسته بندی.

انتخاب نوع صحیح، از میان انواع بسته بندی

طبیعتا، شما نمی‌توانید یک محصول مایع را در بسته بندی کارتنی نگه داری کنید. بنابرین، به جز مشاهده نمونه طراحی بسته بندی و انتخاب از میان آن ها، هنگامی‌که به دنبال نوع صحیح بسته بندی برای محصول خود هستید، باید به موارد زیر توجه ویژه ای بکنید:

  • محل نگه داری از محصول (در انبار؟ در یخچال؟ در ویترین؟)
  • میزان شکنندگی محصول شما (آیا نیاز به حفاظت در مقابل شکستن دارد؟)
  • تاریخ انقضای محصول
  • چه تعداد محصول در یک بسته بندی جای خواهد گرفت؟
  • جنس محصول شما چیست؟
  • وزن محصول شما چقدر است؟

رعایت سلسله مراتب در طراحی بسته بندی

بسته بندی بیرونی

بسته بندی بیرونی مربوط به لایه بیرونی و محافظ محصولات شماست. در طراحی این قسمت از بسته بندی، باید به مورادی همچون، استحکام، مقاومت در برابر ضربه و رطوبت و مواردی این چنینی توجه شود. که بالطبع، با توجه به نوع محصول شما متفاوت خواهد بود.

بسته بندی درونی

بسته بندی درونی لایه ای محافظتی دیگر برای محصول شما تدارک می‌بینید و در اغلب مواقع، درون بسته بندی بیرونی (جعبه اصلی) قرار میگیرد. برای مثال، می‌توان به ضربه گیرهای نایلونی یا کاغذی موجود در درون بسته‌‌‌های محصولات اشاره کرد. نقش اصلی این قسمت از بسته بندی، محافظت در برابر ضربه، و همچنین جلوگیری از حرکت محصولات درون جعبه است.

بسته بندی محصول

همانطور که متصور هستید، این قسمت از بسته بندی نزدیک ترین، و اغلب متمایزترین و محبوب ترین، قسمت هر کالایی است. در نمونه طراحی بسته بندی هایی که در ادامه آورده شده، این قسمت از بسته بندی محصولات بیشتر مورد تاکید قرار گرفته اند. بسته بندی محصولات، ظاهر برند و محصول را شکل می‌بخشند. به همین دلیل، به یاد ماندنی ترین و مهمترین قسمت از طراحی انواع بسته بندی است.

به نمونه طراحی بسته بندی برندهای مختلف توجه کنید، ولی کپی نکنید!

در مرحله تصمیم گیری برای طرح بسته بندی خود، و یا در هنگام طراحی گرافیک بسته بندی، حتما به دقت به محصولات مشابه کالای خود دقت کنید. بسته بندی آن‌ها را به دقت مطالعه کنید، ولی هرگز کپی نکنید. یکی از خصوصیات و ویژگی‌‌‌های انواع بسته بندی، تاکید بر روی برند و هویت محصول و کالای شماست. بنابرین، در طراحی بسته بندی بر روی منحصر به فردی پکیج، ارتباط آن با هویت برند خود، و تمایز آن نسبت به سایر محصولات مشابه دقت کنید.

7 نوع مختلف بسته بندی محصولات – به همراه نمونه طراحی بسته بندی برای هر یک

جعبه (Box)

وقتی صحبت از جعبه به میان آید، بیشتر مردم جعبه هایی مکعبی شکل و با رنگی قهوه ای را به یاد خواهند آورد. ولی در هنگام طراحی بسته بندی، می‌توان اشکال، رنگ‌ها و مصالح مختلفی را برای طراحی جعبه مد نظر قرار داد. از مزایای مهم استفاده از جعبه، استحکام بالای آن و مقاومت از محصول در برابر ضربه است.

نمونه طراحی بسته بندی محصولات
نمونه طراحی بسته بندی محصولات با استفاده از جعبه

علاوه بر این، طراحی جعبه‌ها می‌تواند بسیار انعطاف پذیر و خلاقانه باشد. بدین صورت که می‌توان ظاهر محصول و بسته بندی را به راحتی با توجه به ماهیت مشتریان و جامعه هدف، تغییر داد. برای مثال، اگر قصد فروش محصولی برای حیوانات خانگی داید، می‌توانید رنگ، شکل، و ظاهر محصول را به گونه ای طراحی کنید که با سلیقه این گروه از مخاطبان مطابقت بیشتری داشته باشد.

بسته بندی زینتی (Adornment)

این دسته از انواع پکیج‌ها برای ایجاد حس و حالی جدید مورد استفاده قرار گرفته و اغلب دارای تزئیات و جزئیاتی فراوان هستند. جزئیات مختلف مربوط به این نوع از انوع بسته بندی، شامل نخ، برچسب، روبان، و یا استفاده متریال‌ها و مصالح گران قیمت بر روی بسته بندی است. این گروه از بسته بندی‌ها جالب توجه بوده و دکوراتیو هستند.

نمونه طراحی بسته بندی زینتی
نمونه طراحی بسته بندی زینتی

به وِیژه اگر برند شما برای مخاطبان لوکس طراحی شده است، این سبک از طراحی بسته بندی می‌تواند در جذب مخاطبین موثر باشد. ولی حتما توجه کنید که چنین بسته بندی ای گران قیمت بوده، و ممکن است مخاطبان شما را محدود به گروهی خاص کند.

نمونه طراحی بسته بندی زینتی
نمونه ای از انواع بسته بندی دکوراتیو و زینتی

بسته بندی وکیوم (Vacuum)

وکیوم به معنای «خلا» است؛ و همانطور که از نام آن پیداست، برای محصولاتی استفاده می‌شود که نباید در برخورد مستقیم با هوا قرار بگیرند. بنابرین، طراحی بسته بندی چنین محصولاتی باید به گونه ای باشد که درون آن کاملا عاری از هوا باشد. غالبا، این نوع از بسته بندی برای محصولات غذایی استفاده می‌شود، ولی کاربردهای دیگری نیز دارد؛ برای مثال، بسته بندی لوازم بهداشتی، آرایشی و سبزیجات و غیره.

بسته بندی وکیوم.
بسته بندی وکیوم.

برخلاف دیگر انواع بسته بندی، این نوع از پکیج‌ها نیازمند وسایل ماشینی هست تا به درستی مانع ورود هوا شده و یا در آن‌ها خلا ایجاد کند. در زیر می‌توانید گونه‌‌‌های بیشتری از نمونه طراحی بسته بندی وکیوم را مشاهده کنید.

بسته بندی وکیوم.
بسته بندی وکیوم.

بطری‌ها (Bottles)

در صورتی که محصول شما به صورت مایع عرضه شود، بطری‌ها بهترین گزینه برای بسته بندی آن‌ها به شما می‌روند. متریال‌‌‌های مختلفی که می‌توانید برای بطری‌ها استفاده کنید شامل شیشه، پلاستیک معمولی و یا پلاستیک بازیافتی است. در صورت طراحی زیبای بطری ها، می‌توانید آن‌ها را به عنصری متمایز و زیبا و یا حتی دکوراتیو تبدیل کنید که مشتریان آن‌ها را در ویترین‌‌‌های خود به نمایش بگذارند!

استفاده از بطری شیشه ای به جای پلاستیکی، حس و حالی خانگی به محصول شما می‌بخشد.

نمونه طراحی بسته بندی با بطری.
نمونه طراحی بسته بندی با بطری.

یکی دیگر از موارد ضروری در هنگام طراحی بسته بندی با بطری، توجه به حساسیت محصول شما به نور است. در صورتی که محصول شما با نور واکنش دهد، باید از بطری رنگی و یا شیشه دودی استفاده کنید.

قوطی (Cans)

اگر محصول شما مایع است، و نمی‌خواهید آن را در بطری بسته بندی کنید، گزینه دیگر شما قوطی‌ها هستند. حتی در مواقعی که محصول شما مایع نباشد نیز می‌توانید از قوطی استفاده کنید تا ظاهری خاص و متمایز به آن ببخشید (مانند چیپس پرینکلز!)

نمونه طراحی بسته بندی با قوطی.
نمونه طراحی بسته بندی با قوطی.

در هنگام استفاده از قوطی‌ها برای محصول، شما می‌توانید با ایجاد تنوع در طول، قطر، رنگ و میزان درخشندگی و یا مات بودن بسته بندی خود، آن را ازسایر محصولات مشابه در بازار تفکیک و متمایز کنید.

نمونه طراحی بسته بندی با قوطی.

هرچند که در اغلب مواقع، قوطی‌ها به شکل استوانه ای طراحی می‌شوند، ولی برای بعضی دیگر از محصولات، مانند کره و پنیر، می‌توان از قوطی هایی با فرم‌‌‌های مکعبی و یا دایره ای استفاده کرد.

بسته بندی نوآورانه (Novelty)

این نوع از بسته بندی، بیشتر جنبه هنری دارد. و به واسطه پیامی‌که میرساند از سایر انواع بسته بندی‌ها تفکیک می‌شود. یک شوخی، یا یک غلط املایی عمدی، و یا استفاده از یک کاراکتر متفاوت و مرتبط با برند می‌تواند بسته بندی شما را نوآورانه کند. در این نوع از بسته بندی، معمولا از ترکیبی از انواع بسته بندی که پیش تر به آن‌ها اشاره شد استفاده می‌شود.

نمونه طراحی بسته بندی نوآورانه
نمونه طراحی بسته بندی نوآورانه
نمونه طراحی بسته بندی نوآورانه

بسته بندی پایدار و دوستار محیط (Sustainable)

یکی از رایج ترین و مورد توجه ترین انواع بسته بندی، استفاده از مصالح و یا گونه‌‌‌های بسته بندی پایدار و دوست دار محیط است. این گونه از بسته بندی می‌تواند شامل طیفی گسترده از مصالح تجدید پذیر، قابل بازیافت و یا چند عملکردی باشد. همچنین، استفاده از حداقل مصالح در هنگام بسته بندی نیز ممکن است جزو این گروه از بسته بندی به شمار آید.

یکی از معروف ترین بسته بندی هایی که این روزها با عنوان پایداری شناخته می‌شود، بسته بندی شرکت اپل برای گوشی‌‌‌های خود است. این شرکت، از طریق به کارگیری حداقل مصالح برای طراحی بسته بندی گوشی‌‌‌های آیفون استفاده کرده است.

نمونه طراحی بسته بندی پایدار
نمونه طراحی بسته بندی پایدار

بر همگان آشکار است که توجه به محیط زیست و پایداری یکی از جنبه‌‌‌های طراحی است که این روزها بسیار مورد توجه قرار میگیرد. با توجه نمونه طراحی بسته بندی می‌توان مشاهده کرد که اغلب برندها، برای جذب مشتری و همچنین انتقال پیام برند خود در خصوص احترام به طبیعت و پایداری محیطی، از این نوع از بسته بندی استفاده کرده و با یک تیر دو نشان را مورد هدف قرار می‌دهند.

استفاده از پلاستیک قابل بازیافت در انواع بسته بندی.
استفاده از پلاستیک قابل بازیافت در انواع بسته بندی.

نمونه طراحی بسته بندی با توجه به هویت برند

اگر محصول شما نیاز به چندین نوع بسته بندی ارد، و یا اگر برند شما دارای محصولات متنوع و در عین حال مشابهی است، این بسته بندی‌ها را به چشم هویت برند خود ببنید. بدین صورت که در طراحی بسته بندی‌‌‌های برند خود، سعی در ایجاد یکپارچگی و انتقال پیام برند خود داشته باشید.

برای مثال، می‌توانید از یک پالت رنگی خاص، کاراکتر خاص، شکل خاص و موارد مشابه دیگر در بسته بندی محصولات برند خود استفاده کنید.

یک نمونه طراحی بسته بندی با هدف ایجاد یکپارچگی در هویت برند.
یک نمونه طراحی بسته بندی با هدف ایجاد یکپارچگی در هویت برند.

کدام یک از نمونه طراحی بسته بندی برند را بیشتر می‌پسندید؟

لطفا نظرات خود را در زیر همین پست برای ما به اشتراک بگذارید! همچنین، می‌توانید در صفحه اینستاگرام آپگراف نمونه کارهای بیشتری را مشاهده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالای صفحه بردن