کارولین دیویدسون: طراح لوگوی نایک به قیمت 35 دلار!

کارولین دیویدسون طراح لوگوی نایک
کارولین دیویدسون طراح لوگوی نایک

برند ورزشی نایک یکی از پیشروان صنعت لباس‌های ورزشی، نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان است، و همه ما حتما با شعار معروف این برند یعنی «Just Do It» آشنا هستیم که زیر لوگوی معروف شرکت نایک نوشته شده است. اما طراح لوگوی نایک کیست؟ هرچند که این لوگو در سراسر جهان شناخته شده است، اما تعداد کمی‌از افراد با طراح آن، یعنی کارولین دیویدسون آشنا هستند.

دیویدسون این لوگو را در دوران تحصیل خود طراحی کرد. در زیر با زندگی وی و داستان پشت طراحی این لوگوی معروف آشنا خواهید شد.

خلاصه‌ای از بیوگرافی کارولین دیویدسون، طراح لوگوی نایک

+کارولین دیویدسون، در حالی که در دانشگاه پرتلند در سال 1964 مشغول به تحصیل بود، آغاز به کار خبرنگاری نمود، و سپس تصمیم به تغییر رشته گرفت و در دانشکده طراحی ادامه تحصیل داد. وی در سال 1969 با Phil Knight آشنا شد که صاحب یک برند ورزشی با نام بلو ریبون (Blue Ribbon) بود که در سال‌های ابتدایی کار خود قرار داشت و نیازمند یک لوگو و نام منحصربه‌فرد برای شرکت خود بودند.

چنین گفته شده است که یک روز، Phil Knight حرف‌های کارولین را در مورد عدم توان مالی وی در خرید رنگ روغن شنید، و تصمیم گرفت تا کار طراحی لوگو و پروژه خود را بر عهده دیویدسون بگذارد. این پروژه با الهام از الهه پیروزی – که نام آن نایک (Nike) است – انجام شد و همه‌چیز از این شروع کرد.

طرح‌های اولیه و نهایی لوگوی نایک توسط کارولین دیویدسون

کارولین دیویئسون که این پیشنهاد را پذیرفت، در مدت زمات کمتر از یک روز چندین لوگوی مختلف را با الهام از این نام طراحی کرد. وی در طراحی این لوگو با تاکید بر حرکت و جنبش پیش رفته که این دو نکته در طرح نهایی لوگو به خوبی پدیدار است. چنین گفته شده است که وی در مجموعه 17.5 ساعت برای این لوگو وقت گذاشته است، که دستمزد وی به ازای هر ساعت معادل 2 دلار بوده و در مجموع 35 دلار برای این لوگو دریافت کرده است.

طرح لوگوی نایک پس از تکمیل

این نشان، در سال 1984 تبدیل به لوگوی رسمی‌شرکت نایک شد، و دیویدسون به عنوان «مادر» این لوگو شناخته می‌شود. پس از طراحی این لوگو، کارولین این شرکت را ترک نکرده و با آن در زمینه‌های تبلیغاتی و ارتباط بصری همکاری داشته است. همکاری‌های وی شامل طراحی پوستر، تبلیغات، شعار و موارد مشابه دیگر بوده است.

این نشان تا حدی به برند این شرکت تبدیل شده بود که در طرح‌های بسیاری از این شرکت، به عنوان بخش عمده طراحی محصولات شرکت نایک به حساب می‌آمد. برای مثال، در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که علاوه بر طرح روی کفش، فرم کلی این کفش نیز از فرم کلی لوگوی شرکت نایک تبعیت می‌کند.

استفاده از طرح لوگوی نایک در برندسازی

روند تغییرات لوگوی نایک در طول سال‌ها

حدود 51 سال از ارائه طرح اولیه لوگو برای شرکت نایک می‌گذرد. در طول این نیم قرن، لوگوی شرکت نایک تغییرات بسیاری را شامل شده است. که البته هیچ یک از این تغییرات تغییر چندانی در فرم کلی لوگو ایجاد نکرده و صرفا در رنگ‌بندی، نحوه نگارش و محل قرارگیری وردمارک (نوشته) لوگو و موارد جزئی اینچنینی تاثیر گذار بوده‌اند.

سیر تحول در طراحی لوگوی نایک توسط کارولین دیویدسون
سیر تحول در طراحی لوگوی نایک – 1971 طرح اصلی توسط طراحی لوگوی نایک (کارولین دیویدسون)

مینیمالیسم و قدرت. طرح لوگوی دیویدسون با استفاده از یک خط ساده نشانگر این دو عنصر مهم و مد نظر شرکت نایک بوده است و پایه اساس شرکت نایک را بر اساس این دو اصل مهم بنا نهاده است. در طول هفت سال اول پس از طراحی این لوگو، فونت سریف ایتالیک بر روی این لوگو نوشته شده بود.

سیر تحول در طراحی لوگوی نایک
سیر تحول در طراحی لوگوی نایک – طراح لوگوی نایک در 1978: جان براون و شرکا

آزانس تبلیغاتی John Brown and Partners با استفاده از فونت فوتورا بولد (Futura Bold) و استفاده از حروف بزرگ، نوع نگارش و محل آن را تغییر دادند.

سیر تحول در طراحی لوگوی نایک
سیر تحول در طراحی لوگوی نایک – 1985

در این دوران، ظاهر کلی لوگو به همان صورت باقی می‌ماند، با این تفاوت که رنگ قرمز اطراف آن و رنگ سفید خود لوگو به برند شرکت تبدیل شده است. در این دوران، ورزشکاران حرفه‌ای بسیاری از جمله مایکل جردن آغاز به تبلیغ و طرفداری از این برند نمودند.

همچنین، شعار معروف Just do it نیز در این دوران به شرکت نایک اضافه شد، و در تبلیغات این شرکت همواره قابل ملاحظه بوده است.

سیر تحول در طراحی لوگوی نایک
سیر تحول در طراحی لوگوی نایک – 1995

پس از گذشت 15 سال از افتتاح نایک، این شرکت تصمیم گرفت تا تنها از لوگوی خود – بدون وردمارک – در برندینگ شرکت استفاده نماید. این امر به دلیل شهرت و شناخته شدن این برند کاری معقول به نظر می‌رسید. زیرا همگان تنها با دیدن لوگو به یاد برند نایک می‌افتادند.

این بود خلاصه‌ای از داستان طراح لوگوی نایک و زندگی نامه وی. لطفا نظر خود را در زیر با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده نمونه‌کارها و مطالب آموزشی بیشتر، به صفحه اینستاگرام ما رجوع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن