رنگ در طراحی باید چگونه مورد استفاده قرار گیرد؟ نمونه‌ها و نکات

رنگ در طراحی چه حسی به آثار شما می‌بخشد؟
رنگ در طراحی چه حسی به آثار شما می‌بخشد؟

رنگ‌ها و احساسات در ارتباطی نزدیک با یکدیگر هستند. رنگ‌های گرم احساساتی متفاوت با رنگ‌های سرد و یا خنثی را در انسان ایجاد می‌کنند. همه‌ این احساسات به نحوه استفاده از رنگ در طراحی توسط هنرمندان و طراحان بستگی دارد. رنگ‌ها می‌توانند موجب خوشحالی و یا ناراحتی شوند، همچنین می‌توانند موجب گرسنگی و یا عصبانیت گردند. این احساسات وابسته به فرهنگ، زیست و طبیعت، و روان انسان هستند. به همین دلیل درک تاثیر رنگ‌ها در طراحی حائز اهمیت است.

در این مقاله به شرح احساسات ناشی از رنگ‌ها بر روی انسان پرداخته‌ و مثال‌هایی را از طرح‌هایی که از رنگ‌های متنوع استفاده کرده‌اند ارائه نموده‌ایم.

رنگ در طراحی و احساسات مربوط به آن‌ها

طرق مختلفی که رنگ‌ها بر احساسات تاثیر می‌گذارند عمدتا وابسته به میزان روشنی، تاریکی، تن و یا خود رنگ است. در زیر به تاثیرات ناشی از گروه‌های مختلف رنگی می‌پردازیم.

رنگ‌های گرم

قرمز، نارنجی و زرد در چرخ رنگ کنار یکدیگر قرار دارند و مربوط به گروه رنگ‌های گرم هستند. استفاده از این گروه رنگ در طراحی باعث ایجاد حس شادی، مثبت‌اندیشی و انرژی می‌‌گردد. با این حال این رنگ‌ها می‌توانند به دلیل جالب توجه بودن در تابلوهای اعلان خطر و راهنمایی و رانندگی نیز مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، چنین گفته شده که رنگ قرمز می‌تواند منجر به افزایش اشتهای یک شخص نیز گردد.

رنگ‌های سرد

رنگ‌های سرد یا خنک شامل سبز، آبی و بنفش می‌شوند. همانطور که از نامشان پیداست، این استفاده از این گروه رنگ در طراحی می‌تواند موجب تسکین، آرامش شده و همچنین ممکن است ایجادکننده حس ناراحتی نیز باشد. بنفش معمولا نشانگر خلاقیت است، و ترکیبی از آبی و قرمز می‌باشد. در طراحی برند و یا لوگو و غیره برای یک شرکتی که قصد اشاره به سلامتی، زیبایی و امنیت دارد، می‌توانید از این رنگ‌ها استفاده کنید.

رنگ‌های شاد

رنگ‌های شاد شامل رنگ‌های روشن و گرم بوده که دربرگیرنده زرد، نارنجی، صورتی و قرمز هستند. رنگ‌های پاستل، مانند هلویی، صورتی روشن، و یاسمنی نیز می‌توانند القاکننده حس انرژی و شادی شوند. هرچند رنگ‌ها روشن‌تر باشند، انرژی و مثب‌اندیشی بیشتری را در ناظر ایجاد می‌کنند. یکی از دلایل اصلی استفاده این طیف رنگ در طراحی لباس‌ها و ابزار کودکان، پرانرژی بودن آن‌هاست.

رنگ‌های غم‌انگیز

رنگ‌های غم‌انگیز دربرگیرنده رنگ‌های تاریک و خنثی هستند. رنگ طوسی یکی از غم‌انگیزترین رنگ‌هاست، ولی رنگ‌های خنثی و تیره نیز همچون آبی، سیاه، قهوه‌ای و غیره می‌توانند موجب ایجاد حس ناراحتی و اندوه شوند. در برخی از کشورها رنگ‌ سیاه بر سوگواری استفاده می‌شوند و در عین حال در برخی کشورهای دیگر رنگ سفید نیز القا کننده غم و اندوه و سوگواری است.

رنگ‌‌های آرامش بخش

رنگ‌های خنکی همچون سبز و آبی می‌توانند موجب آرامش شما گردند. رنگ‌های پاستل نیز می‌توانند موجب احساس آرامش و خنکی در طرح‌ها شوند. توجه داشته باشید که تراکم رنگ‌ها و تعدد آن‌ها نیز در القای حس آرامش بسیار تاثیر گذار هستند. هر چه تعداد رنگ‌ها و پیچیدگی آن‌ها کم‌تر باشد، بیشتر حس آرامش را به مخاطب القا خواهند کرد.

رنگ‌های پر انرژی

رنگ‌های روشن و غلیظ و رنگ‌های نئون اغلب پرانرژی هستند. هرچند که استفاده از رنگ‌های متنوع موجب انرژی‌بخش شدن اثر شما می‌شود، ولی استفاده بیش از حد و شلوغ از این رنگ‌ها ممکن است چشم را آزار دهند. بنابرین، در هنگام استفاده از این رنگ‌ها برایا نتقال حس انرژی دقت کنید تا طرح شما موجب اختشاش بصری نگردد.

رنگ در طراحی چه حسی را به شما منتقل می‌کند؟

در این بخش به صورت دقیق‌تری به تاثیر هر رنگ بر احساس افراد پرداخته‌ایم.

رنگ قرمز

رنگ قرمز، نشان‌گر و القا کننده انرژی و هیجان انجام کار است. این رنگ همچنین جالب توجه بوده و برای هشدار، و یا جلب کردن توجه به یک عنصر خاص در طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی نیز موجب انرزی‌بخشی و شوق‌انگیزی شخص می‌گردد. رنگ نارنجی موجب افزایش شادی و سرزندگی در شخص می‌شود – این رنگ می‌تواند دعوت‌کننده و دوستانه باشد.

رنگ زرد

رنگ زرد القا کننده حس شادی و خودجوش بودن است. این رنگ شاید پرانرژی‌ترین رنگ‌ها باشد. استفاده از این رنگ در طراحی موجب مثبت‌‌اندیشی و خوش‌بینی شخص ناظر می‌شود.

رنگ سبز

رنگ سبز رنگ احیا و مثبت‌اندیشی است. به همین دلیل است که از این رنگ به وفور در طرح‌های مربوط به سلامت و بهداشت، و همچنین پایداری و حفاظت از محیط زیست استفاده می‌شود. این رنگ برای ایجاد حس آرامش خاطر نیز استفاده می‌گردد.

رنگ آبی

رنگ آبی موجب احساس ایمنی و امنیت خاطر می‌گردد. این رنگ موجب ایجاد آرامش و احساس روحانی بودن در انسان می‌شود. به همین خاطر است که در طراحی لوگوی بانک‌ها، بیمه‌ها و بسیار دیگری از شرکت‌ها از این رنگ استفاده می‌شود.

رنگ بنفش

رنگ بنفش در ارتباط نزدیک با رمزآلود بودن، قروت و وفاداری است. طیف رنگی بنفش روشن اغلب برای ایجاد حس آرامش و لوکس بودن استفاده می‌شود. به همین دلیل است که در بسیاری از برندهای لوارم آرایشی و فشن از این رنگ در طراحی استفاده می‌شود.

رنگ صورتی

رنگ صورتی رنگی عاشقانه و رمانتیک است. در بسیاری از جوامع این رنگ به بانوان نسبت داده می‌شود و همچنین القا کننده احساس ظرافت نیز هست.

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای معمولا خودمانی و در اصطلاح خاکی بودن است. همچنین، این رنگ موجب القای حس حمایت و ثبات را در انسان ایجاد می‌کند.

سیاه

رنگ سیاه رنگی کلاسیک و جدی است. این رنگ نیز مانند بنفش القا کننده احساس لوکس بودن، زیبایی و قدرت است. همچنین، در بسیاری از برندها این رنگ به عنوان القا کننده اخلاق حرفه در طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رنگ در طراحی به سبک مینیمال نیز استفاده شده و در کل می‌تواند نشان‌گر سادگی باشد.

رنگ سفید

رنگ سفید نشانگر مینیمالیسم و سادگی است. امروزه از این رنگ در طراحی مینیمال بسیاری از برندها و حتی توسط معماران در طراحی داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

رنگ توسی

رنگ توسی، رنگی جدی و حرفه‌ای. این رنگ اغلب القا کننده حس بلوغ و مسئولیت‌پذیری است.

استفاده از رنگ‌ در طراحی، تاثیری مستقیم بر احساسات افراد دارد!

هرچند که موارد آورده شده در این مقاله توسط بسیاری از کتب و افراد حرفه‌ای مورد تایید و استفاده از، با این حال باید توجه کرد که معنا و احساس ناشی از رنگ‌ها می‌توانند سلیقه‌ای بوده و از یک شخص با شخص دیگری کاملا متفاوت باشند.

با این حال، به هر معنایی که مورد استفاده باشند، نکته مهم آن است که رنگ در طراحی دارای تاثیری مستقیم بر احساس افراد است و باید بدان توجه شود.

شما چگونه از رنگ‌ در طراحی آثار خود استفاده می‌کنید؟

می‌توانید در زیر نظارت خود را با ما به اشتراک گذاشته، و همچنین نمونه‌کارهای بیشتری را در صفحه اینستاگرام ما مشاهده بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالای صفحه بردن