
دیوید کارسون (David Carson)، متولد سپتامبر 1955 و در ایالت تگزاس آمریکا است. وی یکی از طراحان گرافیک مدرنیستی بود که به موجب سبک غیر معمول خود در طراحی و تایپوگرافی شناخته شد. آثار کارسون به اندازه ای مورد توجه قرار گرفت که هنر ارتباطات بصری دهه 1990 میلادی را منقلب ساخت. در ادامه این پست با بیوگرافی این هنرمند گرافیست آشنا خواهید شد. سپس، برخی از نمونه کارهای طراحی وی به همراه تازه ترین کتاب او معرفی شده است.
- مطالبی که در این پست خواهید خواند:
- بیوگرافی و شروع به کار دیوید کارسون
- آثار دیوید کارسون در طراحی گرافیک
- معرفی کتاب دیوید کارسون
- مطلب بعدی: با سبکهای طراحی گرافیک آشنا شوید.
بیوگرافی و شروع به کار دیوید کارسون
کارسون کار طراحی گرافیک را در میانسالی آغاز کرد و از ابتدا در این حرفه مشغول نبود. وی در دوران جوانی یک موج سوار موفق بود که مقام هشتم جهانی را از آن خود کرده بود. علاوه بر این، وی در سن 26 سالگی در ایالت کالیفرنیا معلم دبیرستان بود. در همین سال ها، وی در یک دوره دو ساله طراحی تبلیغاتی شرکت کرد. پس از شرکت در این دوره، وی به استعداد و علاقه خویش در زمینه طراحی گرافیک و طراحی تبلیغاتی پی برد و تصمیم به ثبت نام در مدرسه طراحی گرفت.
دیوید کارسون پس از اتمام دوران آموزش طراحی تجاری، در مجله ای مربوط به موج سواری مشغول به کار شد. سپس، وی به مدت چهار سال در مجله ای با عنوان Transworld Skateboarding به عنوان طراح گرافیک و به صورت پاره وقت کار کرد.
این فرصت شغلی، موقعیت مناسبی را برای کارسون فراهم آورد تا بتواند طرحهای مخلتفی را بیازماید. ترکیب و چیدمان خاصی که طرحهای وی داشت، به زودی توجه طرفداران و منتقدان زیادی را به خود جلب کرد.
برای مثال، آلبرت واتسون (عکاس) درباره تایپوگرافی دیوید کارسون اینگونه گفته است که:
کارسون از فونت به گونه ای استفاده میکند که یک نقاش از رنگ استفاده میکند.

آثار دیوید کارسون منتقدین خود را نیز داشت. برخی از منتقدان بر این عقیده بودند که نحوه استفاده وی از فونت سبب حواس پرتی مخاطبان شده و انتقال صحیح پیام بصری را با اختلال مواجه میکند.
در سال 1989، آثار دیوید کارسون سبب شد تا بتواند به موقعیت شغلی بهتری در مجله Beach Culture دست پیدا کند. وی در این مجله به عنوان مدیر بخش هنری (Art Director) منصوب و مشغول به فعالیت شد. هرچند که این مجله در کمتر از 6 شماره کار خود را متوقف کرد، ولی آثار دیوید کارسون در این مجله به قدری برجسته بودند که موجب کسب 150 جایزه هنری برای او شدند. در همین دوران، وی توانست در مجله معروف دیگری با عنوان Ray Gun با همان منصب قبلی خود، یعنی مدیر بخش هنری، مشغول به کار گردد.
با کمک نگاه رادیکال دیوید کارسون، و با توجه به مخاطبان جوان مجله ری گان، شهرت و جذابیت این مجله سه برابر شد. پس از این پیشرفت چشم گیر، کمپانیهای بزرگ دیگری همچون Nike با وی برای طراحی پرینتهای تبلیغاتی قرارداد بسته و همکاری کردند.
استقلال کاری و پیشرفت بیشتر دیوید کارسون
این هنرمند گرافیست در سال 1995 تصمیم به ترک مجله ری گان، و تاسیس موسسه طراحی خود گرفت. دیوید کارسون، پس از احداق شرکت David Carson Design آزادی عمل و خلاقیت بیشتری داشته و به همین سبب، شهرت و آوازه بیش از پیش کسب کرد. وی در سال 1995 مجموعه آثار خود را تحت عنوان کتاب The End of Print: The Graphic Design of David Carson به چاپ رساند.
سایر کتابهای وی نیز با عناوین دیگر 2nd Sight (1997)، Fotografiks (1999)، و Trek در سال 2003 به چاپ رساند. او در سال 2014 موفق به کسب مدال AIGA گشت.

آثار دیوید کارسون در طراحی گرافیک
این هنرمند آمریکایی در 30 سال اخیر فعالیتهای بسیاری را در زمینههای مختلف طراحی بروشور، طراحی لوگو، طراحی تجاری و تبلیغاتی داشته است. مجموعه کاملی از آثار وی در وبسایت شرکت طراحی دیوید کارسون قابل مشاهده است. با این حال، در زیر برخی از آثار معرف سبک وی آورده شده اند.



- اگر به طراحی گرافیک علاقه دارید، میتوانید همین حالا به صورت رایگان در دورههای فتوشاپ آپگراف شرکت کنید.
افتخارات و جوایز
کارسون بر این ادعاست که کارهای وی «مفهومی، شخصی و بسیار آزادانه است». طرحهای وی مخلوطی از حروف گوناگون و عکسهای شکسته و کولاژ گونه است، که آنها را تا حدودی (به صورت عمدی) ناخوانا میکند. در واقع، کتاب «پایان چاپ» وی، سبک نوین را در عصر ظهور طراحی دیجیتال زیر سوال برد.
نویسنده طراح، استیون هلر اینگونه گفته است که «کارسون به طور قابل توجهی بر یک نسل تأثیر گذاشت تا از تایپوگرافی به عنوان یک رسانه استقبال کند». الن لوپتون، مدرس و تاریخ دان طراحی، پس از به چاپ رسیدن کتاب Trek چنین گفت: «دیوید کارسون همچنان یکی از متمایزترین صداهای تایپوگرافی در جهان است که از وی بسیار تقلید شده، اما این کارها هرگز با کارهای وی مطابقت ندارند».
AIGA (انستیتوی هنرهای گرافیکی آمریکا) کارسون را ” یکی از بزرگترین ستارههای عرصه طراحی گرافیک” خوانده است.
مجله Eye، در نمودار گرافیکی خود از کارسون به عنوان طراح گرافیکی که بیشتر جستجوی گوگل را به خود اختصاص میدهد یاد کرده است.
در سال 2014، مجله بین المللی طراحی CASA کارسون را “پرآوازه ترین طراح گرافیک جهان” نامید.
مجله USA Graphic Design (NYC) دیوید کارسون را در کنار طراحان گرافیک شاخص دیگری همچون میلتون گلیزر، پل رند، سائول باس و ماسیمو ویگنلی در یک رده قرار میدهد..
کتاب جدید کارسون – nu collage.001
جدیدترین کتاب دیوید کارسون با عنوان nu collage.001 مجموعه ای از آثار کولاژ این هنرمند است که توسط وی گردآوردی و طراحی شده است. این کتاب پنجمین کتاب دیوید کارسون است که در سال 2014 و با جلد زیر به چاپ رسیده است.

کارسون یک هنرمند خود آموخته و با مدرک دانشگاه جامعه شناسی است. او در طی فعالیتهای اخیر خود هنر ارتباطات بصری را منقلب ساخته است. آثار کولاژ مانند وی در تایپوگرافی و طراحی پوستر و بروشور تبلیغاتی از جمله عناصر سبک طراحی این هنرمند گرافیست است.
کدام یک از آثار کارسون مورد علاقه شماست؟
برای دیدن نمونه کارهای بیشتر طراح گرافیک به نمایشگاه آپگراف و یا صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید.