اصول اولیه طراحی گرافیک را در 8 گام ساده و سریع بیاموزید.

اصول اولیه طراحی گرافیک.
هشت مورد از اصول اولیه طراحی گرافیک.

اصول اولیه طراحی گرافیک مانند خشت و آجر ساخت یک خانه هستند؛ تمامی‌این اصول یکی بر روی دیگری قرار می‌گیرند تا در کنار هم به یک درک صحیح از مبانی طراحی گرافیک برسیم. این موضوع چه در طراحی یک لوگو، یک وبسایت و چه در طراحی یک تصویر صادق است. اگر به دنبال درک این مفاهیم پایه در طراحی گرافیک هستید، این پست می‌تواند به شما کمک کند.

در ادامه به شرح 8 مورد از اصول اولیه طراحی گرافیک پرداخته‌ایم که هر طراح گرافیستی باید با آن‌ها آشنا بوده و در کارهای خود به کار گیرد. شایان ذکر است که این پست به معرفی اجمالی این اصول پرداخته است، و با مراجعه به لینک‌هایی که در زیر هر بخش قرار داده‌ایم، می‌توانید با هر یک از این مطالب به طرز کامل‌تری آشنا شوید.

شرح کلی اصول اولیه طراحی گرافیک

در حالت کلی، در این پست به شرح این هشت مورد خواهید پرداخت:

  • فضا
  • تعادل
  • سلسله مراتب
  • خطوط و اشکال
  • رنگ
  • تایپوگرافی
  • بافت
  • برندسازی

فضا (Space)

هنگامی‌که در یک فضای گشوده و باز راه بروید، احساس آرامش خاصی به شما دست خواهد داد. این موضوع در طراحی گرافیک هم صحت دارد. اولین و شاید مهم‌ترین مورد از اصول اولیه طراحی گرافیک فضا است، که در زیر به آن پرداخته‌ایم.

فضاهای سفید و خالی در این منوی رستوران، به اندازه سایر بخش‌های آن در درک محتوا حائز اهمیت است.

بهترین طرح‌های گرافیکی، آن‌هایی نیستند که سعی در گنجاندن همه مطالب و محتوا در یک صفحه و در کنار یکدیگر داشته باشند. بلکه، طراحان گرافیست موفق، از فضای خالی به عنوان عاملی برای نظم‌دهی و القای حس سلسله مراتب و همچنین به عنوان ابزاری برای تاکید بر مجتوا استفاده می‌کنند.

این مورد از اصول اولیه طراحی گرافیک – یعنی فضا (یا همان فضای خالی) – بسیار مفید است، به شرطی که بدانید چگونه از آن به شکل موثری استفاده کنید. استفاده از فضای خالی، در ارتباط نزدیکی با چیدمان و ترکیب بندی است. با مراجعه به مقاله آپگراف درباره چیدمان در طراحی گرافیک، می‌توانید با این مطلب با جزئیات بیشتری آشنایی پیدا کنید.

تعادل و توازن

هنگامی‌که بحث از طراحی به میان می‌آید، شما می‌توانید خلاقیت خود را به نمایش بگذارید. ولی در عین حال، باید تعادل را نیز رعایت کنید.

برای مثال، فرض کنید که قصد تغییر دکوراسیون اتاق خود را دارید. مطمئنا هنگامی‌که می‌خواهید مبلمان خانه خود را بچینید، تمامی‌وسایل را در یک گوشه قرار نمی‌دهید. بلکه سعی می‌کنید وسایل منطل خود را به طرزی متعادل در تمامی‌نقاط خانه پخش کنید؛ به طرزی که تعادل میان اجزا و فضاهای مختلف برقرار باشد.

پوستری که نمایش دهنده اصل تعادل در طراحی گرافیک است – بررسی اصول اولیه طراحی گرافیک.

تعادل و توازن مناسب در طرح، از جمله موارد اساسی در هنگام طراحی هرگونه عنصری است. ساختاردهی به عناصر در نقاط مختلف طرح، نه تنها باید از نظر ظاهری متعادل باشد، بلکه باید به گونه‌ای صورت گیرد که منتقل کننده پیام مورد نظر طرح شما نیز باشد.

سلسله مراتب

حال که با فضا و چیدمان عناصر آشنا شده‌اید و می‌خواهید از آن‌ها در طرح‌های خود استفاده کنید، شاید از خود بپرسید که چگونه بر عناصر مختلف طرح خود تاکید کنیم؟

سلسله مراتب، یکی از مهمترین اصول اولیه طراحی گرافیک برای تاکید و نظم دهی به عناصر طرح.

سلسله مراتب اصطلاحی است که به نحوه قرارگیری عناصر و ترتیب اهمیت آن‌ها مربوط می‌شود. یکی از کاربردهای اصلی سلسله مراتب، راهنمایی چشمان ناظر در هنگام خواندن و نگاه کردن به طرح شماست.

برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین زمینه‌های استفاده از سلسله‌مراتب در طراحی وبسایت و پوستر است. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که در هنگام تماشای ناظرین به یک پوستر، طرح باید به گونه‌ای نظم دهی شود که چشمان ناظر را از مهم‌ترین عنصر پوستر (معمولا عنوان) به جزئیات دیگر پوستر (برای مثال نشانی، تلفن و غیره) راهنمایی کند.

استفاده از سلسله مراتب، همچنین می‌تواند با توجه به حرکت طبیعی چشمان ناظر در الگوی Z شکل و یا F شکل نیز صورت گیرد. این کار باعث سهولت خوانش طرح شما توسط ناظرین می‌گیردد.

خطوط و اشکال

خطوط و اشکال هندسی پایه و اساس هر طرحی را شکل می‌بخشند. و نحوه استفاده از این خطوط و اشکال می‌تواند به کلی در نتیجه نهایی کار شما موثر باشد.

نمونه‌های مختلف استفاده خطوط و اشکال ساده هندسی در طراحی لوگو.

برای مثال، طرحی که دارای خطوط منحنی بوده و تمامی‌زوایای آن گرد و بدون شکستگی است، پیام و حسی کاملا متفاوت را نسبت به طرحی که دارای اشکال هندسی شکسته و راست گوشه است منتقل خواهد کرد. داشتن درکی مناسب از معنای اشکال هندسی، یکی از اصول اولیه طراحی گرافیک است که برای هر علاقه‌مندی ضروری است.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم و معنای اشکال هندسی در طرح‌ها به این مطلب آپگراف مراجعه کنید.

رنگ‌

رنگ‌ها چیزی بیش از عناصر زینت بخش طرح‌ها هستند. رنگ یعنی تاثیر، قدرت، و نقش‌انگیزی و تعامل.

رنگ – مروری بر اصول اولیه طراحی گرافیک.

رنگ‌هایی که در طرح‌های خود به کار می‌برید نه تنها در زیبایی طرح‌های شما اثرگذار است، بلکه در ایجاد تعامل و ارتباط با مخاطبان نیز نقشی حیاتی دارد. در حالت کلی دو نکته مهم در هنگام استفاده از رنگ‌ها وجود دارد: توجه به معنای رنگ‌ها و آشنایی با تئوری و نظریه رنگ‌ها. آپگراف هر یک از این مطالب را در دو پست جداگانه و به صورت تکمیلی و کامل شرح داده است.

برای آشنایی با معنا و روانشناسی رنگ‌ها به این پست رجوع کنید.

برای آشنایی با نظریه رنگ‌ها این مطلب را بخوانید.

تایپوگرافی

هرچند که کلمات و مطالبی که در طرح خود از آن‌ها استفاده می‌کنید مهم هستند، ولی توجه به فونت و تایپ‌فیسی که برای نوشتن مطالب خود به کار می‌برید نیز به همان اندازه حائز اهمیت است.

استفاده از فونت و تایپ فیس می‌تواند در لحن انتقال پیام طرح شما موثر باشد.

در حالت کلی، اصطلاح تایپوگرافی مربوط به خصوصیات هر گونه نوشته در طرح شماست. که شامل فونت، تایپ فیس، ترتیب، چیدمان، و جتی رنگ نوشته‌های شما نیز می‌شود. ما در یکی از پست‌ها آپگراف به شرح تفاوت بین فونت و تایپ فیس پرداخته‌ایم.

برای آشنایی با تایپوگرافی و تفاوت فونت و تایپ فیس این مطلب را مطالعه کنید.

بافت (Texture)

استفاده از بافت، یکی از روش‌های عمق‌دهی به طرح است. که البته موجب افزایش جذابیت بصری طرح شما نیز می‌شود.

نمونه‌هایی از استفاده از بافت و الگو که به طرح عمق داده‌اند – مروری بر اصول اولیه طراحی گرافیک.

برای اینکه به طرح خود بافت دهید، می‌توانید از الگوها و پترن‌ها موجود و همچنین از عناصر واقعی و یا سه بعدی استفاده کنید. هرچند، باید دقت کنید که در هنگام استفاده از پترن‌ها و انواع مختلف بافت‌ها، طرح خود را بسیار پیچیده و شلوغ نکنید.

برندسازی

برندسازی (یا همان Branding) یکی از اصول اولیه طراحی گرافیک بوده و به این معناست که شما قصد دارید ایده‌های تجاری خود را چگونه وارد دنیای واقعی کنید. چه پیام و داستای پشت ایده شماست؟ مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

طراحی گرافیک یکی از اساسی‌ترین بخش‌های برندسازی است. نقش طراحی گرافیک و رعایت تک تک اصول اولیه طراحی گرافیک که بالاتر مطرح شد، در نحوه انتقال پیام، تهیه بسته‌بندی، تبلیغات، فروش، شعار طرح، و غیره نقش مثبت و موثری را ایفا می‌کند.

یکی از زمینه‌های مهم در برنسازی که در حوزه وظایف طراحان گرافیست است، هویت بصری برند است. در این پست آپگراف می‌توانید درباره هویت بصری بیشتر مطالعه کنید.

این بود 8 مورد از اصول اولیه طراحی گرافیک که به زبانی ساده و به صورت خلاصه‌وار آن‌ها را مرور کردیم.

برای آشنایی بیشتر با هر یک از مطالب بالا، می‌توانید به لینک‌های موجود در زیر هر بخش مراجعه کنید. همچنین، برای مشاهده نمونه‌کارهای بیشتر و مطالب آموزشی ارزشمند، به صفحه اینستاگرام آپگراف مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن