مشکلات طراحان گرافیک و سختی‌های بازار کار: 3 چالش

مشکلات طراحان گرافیک - سختی‌های طراحی گرافیک
بررسی و راه‌ حل‌هایی برای اصلی‌ترین چالش‌ها و مشکلات طراحان گرافیک.

طراحی گرافیک از جمله رشته‌ها و حرفه‌های پرطرفداری است که به ویژه نزد جوانان و حتی نوجوانان علافه‌مندان بسیاری دارد. هرچند که بسیاری از این علاقه‌مندان این حرفه را به شکل یک علاقه شخصی و برای انجام امور خود و یا دوستانشان می‌آموزند، ولی بخش عمده‌ای از افراد به طراحی گرافیک به چشم یک حرفه و شغل برای آینده خود نگاه کرده و قصد دارند تا از آن کسب درآمد کنند.

اما مانند هر شغل دیگری، حرفه طراحی گرافیک نیز دارای چالش‌های و سختی‌های خاص خود است. اگر از خود می‌پرسید که مشکلات طراحان گرافیک و مشکلات و چالش‌های طراحی گرافیک چیست؟ این مقاله مناسب شما خواهد بود. در این مقاله به طرح برخی از مشکلات طراحان گرافیک پرداخته‌ایم که تنها طی سال‌ها تجربه کاری حاصل می‌شود.

  • مطابی که در این مقاله خواهید خواند:

۳ مورد از رایج‌ترین مشکلات طراحان گرافیک

از یک آماتور گرفته تا یک طراح گرافیک حرفه‌ای، همه فعالین این حوزه با مشکلاتی مواجه هستند که در اغلب مواقع گمان می‌کنند فقط مشکل آن‌هاست و هیچ کس دیگری با چنین چالش‌هایی مواجه نیست. در زیر با ۳ مورد از رایج‌ترین مشکلات طراحان گرافیک آشنا خواهید شد. پس از خواندن این مقاله متوجه می‌شوید که این فقط شما نیستنید که با این سختی‌ها رو به رو بوده و دست و پنجه نرم می‌کنید.

مهم‌تر از آن، در هر یک از این بخش‌ها سعی شده تا به صورت خلاصه‌وار راهکاری برای غلبه بر این سختی‌ها معرفی شود. بنابرین، هدف از نگارش این پست مطرح کردن مشکلات و گله کردن درباره آن‌ها نیست. بلکه با قبول این چالش‌ها به عنوان بخشی از حرفه طراحی گرافیک، این نوشته قصد دارد تا راهکاری را برای غلبه بر این مشکلات نیز معرفی کند.

طراحان گرافیک تازه‌کار دچار سندرم ایمپاستر هستند! اما یعنی چه؟

یک لحظه از موضوع اصلی این مقاله طفره می‌رویم تا موضوع مهم سندرم ایمپاستر را معرفی کنیم. اگر می‌دانید این موضوع یعنی چه، پس از خواندن این پاراگراف صرف نظر کنید و پاراگراف‌های بعدی را بخوانید.

سندرم ایمپاستر و انواع آن: این موضوع چه ارتباطی با طراحی گرافیک دارد؟

سندرم ایمپاستر چیست؟ مشکلات طراحان گرافیک
سندرم ایمپاستر چیست؟ مشکلات طراحان گرافیک

مثال رایجی که برای شرح سندرم ایمپاستر زده می‌شود، مربوط به زمانی است که گواهی رانندگی می‌گیرید و قصد رانندگی برای اولین بار را دارید.

در چنین شرایطی فکر می‌کنید که شما تنها راننده ناشی هستید و از نظر بقیه رانندگان به درد این کار نمی‌خورید. اگر با این حس آشنایی دارید یعنی قبلاً سندرم ایمپاستر را تجربه کرده‌اید.

سندرم ایمپاستر یک موضوع مطرح در علم روانشناسی است. بر اساس این سندرم، یک شخص نمی‌تواند موفقیت‌های خود را بپذیرد و از آن لذت ببرد. این موضوع به ویژه زمانی ناخوشایند است که به طور روزمره در زندگی شما تجربه شود. بنابرین، اگر در حرفه و شغل خود این سندرم را تجربه می‌کنید، باید به دنبال راه چاره بود.

در رشته و حرفه طراحی گرافیک، یک شخص ممکن است در نقطه‌ای از راه تبدیل شدن به یک طراح گرافیک به این اعتقاد برسید که «توانایی و استعداد لازم برای تبدیل شدن به یک طراح را ندارد». این موضوع ممکن است ناشی از تعدد نرم‌افزارها و مهارت‌ها و مبانی نظری و از همه مهم‌تر خلاقیت مورد نیاز در این رشته باشد.

برای غلبه به این امر، قبل از کاری باید بدانید که کدام یک از مواردی که در تصویر بالا به آن اشاره شده است سراغ شما آمده.

به محض اینکه توانستید خود را در قالب یکی از پنج مشکل گریبان‌گیر مربوط به سندرم ایمپاستر که طرحان گرافیک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند جای دهید، کار شما آسان می‌‌شود. زیرا پی خواهید برد که این موضوع صرفا مربوط به شما نیست و طیف وسیعی از افراد دچار آن هستند. بنابرین یکی از راه‌های غلبه بر مشکلات طراحان گرافیک شناخت منشا عدم اعتماد به نفس در خود است.

برخورد منفی مشتریان چگونه باید هدایت شود؟

برقراری ارتباط با کارفرما و مشتری یکی از مهم‌ترین گام‌های دستیابی به یک طرح خوب و همچنین یک رابطه خوب بین طراح و کارفرماست. اما این مورد هم سختی‌ها خاص خود را دارد.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات طراحان گرافیک در هنگام برقراری ارتباط با کارفرما عدم درک صحیح از خواسته آنان است. اغلب طراحان گرافیک ایده‌ای را در سر می‌پرورانند و می‌خواهند به صورت غیرمستقیم طرح درخواستی از سوی کارفرما را به آن جهت هدایت کنند! هرچند که انجام این کار ممکن است، ولی نباید به اجبار انجام شود. خواسته کارفرما مهم‌ترین موضوع در رضایت وی و رضایت طراح است.

برخورد منفی مشتری و کارفرما یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیری است که هر طراحی با آن مواجه شده و یا خواهد شد. استفاده از اصطلاحات، کلمات و لحن مناسب هنگام اصلاح خطاهای کارفرما برای پاسخ به برخورد منفی مشتری اهمیتی اساسی دارد.

اگر هنگام دریافت نقد و برخورد منفی پرخاشگری کرده و یا به وی چنین القا کنید که گفته او اشتباه است و سواد بصری شما از او بیشتر است، حتی اگر حق با شما باشد، احتمالا کار به لج و لج‌بازی کشیده و یک رابطه مخرب بین طراح و کارفرما ایجاد خواهد شد.

برخی از نکاتی که می‌تواند نشان‌گر توجه شما و دغدغه شما برای کسب رضایت مشتری و احترام به سلیقه وی باشد در ادامه آورده شده است:

  • به جای: منظورم را متوجه نشدید، بگویید: نتوانستم منظور خود را به درستی منتقل کنم.
  • به جای: رنگ/طرح پیشنهادی شما مناسب خوب نمی‌شود، بگویید: به دلیل … این رنگ می‌تواند مناسب‌تر باشد. (دلیل را توضیح دهید).
  • به جای صحبت درباره مشکلات، از راه‌های بهبود برند/طرح صحبت کنید.
  • به دقت به سخنان و خواسته‌های کارفرما گوش کنید و آن‌ها را یادداشت کنید.
  • در جلسات ارائه طرح اولیه، به کارفرمای خود بگویید که چگونه خواسته‌های آنان را در طرح برآورده کرده‌اید.
  • حرف آن‌ها را قطع نکنید.
  • با کارفرما طوری برخورد نکنید که حس کند ایده وی تکراری است و قبلا این کار را بارها انجام داده‌اید.
  • و…

احساس خستگی: آیا به اندازه کافی خلاق نیستم؟

یکی از دیگر مشکلات طراحان گرافیک گرفتار شدن در یک دور تکراری خلاقیت است. بدین صورت که بعد از طراحی کردن برای مدتی طولانی، از کارها و طرح‌های خود خسته می‌شوند و فکر می‌کنند که انسان خلاقی نیستند.

احساس خلاق نبودن در طراحی گرافیک
احساس خلاق نبودن در طراحی گرافیک

این موضوع فقط شامل حال طراحان گرافیک نیست، و یکی از سختی‌های خلق کردن است. چه یک آهنگ‌ساز باشید، چه یک نقاش و چه یک طرح گرافیک.

زمانی که احساس کنید از خلاقیت کافی برای طراحی برخوردار نیستید فرسودگی شغلی به سراغتان آمده و ممکن است که جا بزنید. خلاقیت نیاز به مراقبت، به روزرسانی و رسیدگی دارد، در غیر این صورت طرح‌های شما به دور از هرگونه حس و نوآوری و عشق خواهند بود.
اگر مراقب نباشید ممکن است خلاقیت‌تان کم رنگ شده و به مرور یکنواختی و روزمرگی به سراغتان آید.

برای مقابله با احساس خستگی، باید:

  • استراحت کنید. برای مدتی کوتاه دست از کار کردن بردارید.
  • نمونه‌کار ببینید. هنرمندان جدیدی را به لیست علاقه‌مندی‌های خود اضافه کنید.
  • ابزار جدید بیاموزید. اگر از نرم‌افزار خاصی استفاده می‌کنید، ابزارهای جدیدی ان را نیز امنحان کنید. یا حتی نرم‌افزار جدیدی را بیاموزید.
  • از کنج راحتی خود بپرهیزید. اگر از رنگ یا شکل و شخصیت خاصی در کارهای خود استفاده می‌کنید، برای مدتی آن‌ها کاملا کنار بگذارید.

چالش‌ها و سختی‌های حرفه طراحی گرافیک

آن دسته از مشکلات طراحان گرافیک که بالاتر به آن‌ها پرداختیم مشکلات شخصیتی‌ای بودند که یک طراح گرافیک ممکن است با آن‌ها مواجه شود. ولی بخش دیگری از مشکلات طراحان گرافیک چالش‌های بازار کار است. در یکی دیگر از پست‌های آپگراف به مبحث بازارکار و درآمد طراحان گرافیک در ایران پرداخته‌ایم. اما در این پست نیز مختصرا به برخی از سختی‌های بازار کار طراحی گرافیک اشاره می‌کنیم.

طراحی گرافیک، هرچند که در نگاه اول به عنوان یک رشته هنری و در ارتباط با ایده‌پردازی و هنر به نظر می‌رسد، ولی مانند بسیاری از شغل‌های دیگر در ارتباطی نزدیک با هن مذاکره و چانه‌زنی هم هست.

اما تفاوت اصلی حرفه گرافیک و سایر حرفه‌ها (مانند حرفه نجاری) این است که محصول کار یک طراح گرافیک یک محصول فیزیکی نیست. بنابرین متریال مورد استفاده (مانند چوب، فلز و غیره) دارای ارزش مادی نیست که بتوان با توجه به درجه سختی و یا کیفیت کار بر روی محصول قیمت‌گذاری کرد.

بنابرین یکی از چالش‌ها و مشکلات طراحان گرافیک قیمت‌گذاری و مذاکره با کارفرما بر سر دستمزد و نحوه پرداخت آن است. اما راهکار چیست؟

بزرگ‌ترین مورد از مشکلات طراحان گرافیک: پول

هنر مذاکره مهارتی است که هر طراح گرافیکی باید بر آن مسلط باشد.

هنر مذاکره در طراحی گرافیک
هنر مذاکره در طراحی گرافیک – مرور مشکلات طراحان گرافیک

مذاکره بر سر قیمت، مذاکره بر سر مدت زمان کار و نحوه دریافت دستمزد. مذاکره و برقراری ارتباط بر سر خواسته‌های کارفرما و اطمینان از اینکه منظور کارفرما به درستی دریافت شده است و یا خیر. این موارد و موارد بسیار دیگری که در این مقاله نمی‌گنجد، از جمله نکات مهمی‌هستند که در ابتدای کار به عنوان یک مشکل در حرفه طراحی گرافیک به نظر می‌رسند، ولی پس از تسلط بر هنر مذاکره به یک روتین و امر روزمره تبدیل خواهد شد.

  • پس از اینکه یاد بگیرید چطور باید به برخی از سوالات رایج کارفرمایان به نحوی پاسخ دهید که به اشتباه خود پی ببریند،
  • پس از اینکه بتوانید به درستی ارزش کار و طرح خود را به مشتری خود منتقل کنید،
  • پس از اینکه بتوانید تفاوت کار خود با بقیه طراحان را به شکلی ملموس به کارفرما نشان دهید،

دیگر امر مذاکره بر سر قیمت و برقراری ارتباط با مشتری برای شما به عنوان یکی از مشکلات طراحان گرافیک مطرح نخواهد بود. بلکه پاسخ‌هایی را از قبل آماده کرده‌اید و صرفا آن‌ها را بازگو خواهید کرد…

اشاره‌ای به گزینه‌های دیگر از مشکل طراحی گرافیک

یکی دیگر از مشکلات که مشابه موارد ذکر شده در بخش‌های پیش است، برقراری ارتباط با کارفرما از نظر انتقال سبک و ایده است. به این صورت که در هنگام مشورت در خصوص طرح و برند، مفاهیمی‌که در ذهن کارفرما وجود دارد به درستی به طراح گرافیک منتقل نمی‌شود. و این مشکل طراحی گرافیک موجب شکل‌گیری کج‌فهمی‌هایی در روند طراحی می‌گردد که بعدها منجر به دوباره‌کاری‌ها و نارضایتی کارفرما و طراح گرافیک می‌گردد.

برای حل این مشکل طراحی گرافیک نیز راه‌حلی نوین وجود دارد که در پست‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

در پست‌های بعدی آپگراف در مورد هنر مذاکره و سایر انواع مشکل طراحی گرافیک بیشتر بحث خواهیم کرد.

با کدامیک از این چالش‌ها و مشکلات طراحان گرافیک مواجه بوده‌اید؟ اگر می‌خواهید زمان انتشار مقالات بعدی ما را بدانید، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید
به بالای صفحه بردن