اینستاگرام آپگراف راه‌اندازی شد! ما رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
9 نکته مهم در طراحی اسکیس لوگو برای افزایش خلاقیت و سرعت کار

9 نکته مهم در طراحی اسکیس لوگو برای افزایش خلاقیت و سرعت کار

نکات طراحی اسکیس لوگو در گرافیک دیزاین.

هرچند که در نگاه اول، لوگو‌ها چیزی بیش از یک نشان و یا حروفی کنار هم نیستند، ولی همین علائم ساده، حجم زیادی از پیام‌ها و سمبل‌ها را در خود جای می‌دهند. اما چگونه چند شکل و نوشته ساده می‌تواند چنین انرژی و پیام هایی را به مخاطبان منتقل کند؟ طراح گرافیک چگونه فرم ها، خطوط و نوشته‌‌‌های نهایی یک لوگو را خلق کرده و تصویب می‌کند؟ طرح نهایی لوگو از کجا نشات می‌گیرد؟

پاسخ این سوال ساده است: از طریق تحقیق و مطالعه بسیار بر روی فرم‌ها و حالات مختلف لوگو. این مطالعه از راه اسکیس به دست می‌آید. اسکیس به معنای طراحی سریع و به صورت دستی است. اینکار باعث می‌شود تا ایده هایی که در ذهن طراح وجود دارند بر روی کاغذ پیاده شود. معمولا در هر رشته ای که به طراحی ارتباط داشته باشد، اسکیس یکی از مهمترین گام‌ها در فرآیند طراحی است.

در این پست ابتدا به صورت کلی به تعریف و اهمیت اسکیس لوگو در هنگام طراحی پرداخته ایم. سپس، به 9 گام و نکته مهم در هنگام اسکیس لوگو اشاره کرده ایم. در زیر هر عنوان، مثال‌‌‌های تصویری مربوط به آن بخش نیز ارائه شده است.

آمادگی برای فرآیند اسکیس لوگو در هنگام طراحی

هرچند که طراحی لوگو و شروع به کار و اسکیس امر جذابی است، ولی قبل از شروع باید چند نکته مهم را مد نظر قرار دهید. در حالت کلی، پیش از اینکه اسکیس لوگوی خود را شروع کنید، باید سه گام زیر را طی کرده باشید.

1. با انواع لوگو و کاربرد آن‌ها آشنا شوید

شناخت صحیح و آسنایی با انواع لوگو و کاربردهای مختلف آن‌ها به این معناست که شما می‌توانید از سبک و نوع صحیح لوگو برای کار خود استفاده کنید. یک شرکت ممکن است نیاز به لوگوی آیکن داشته باشد، در حالی که یک مغازه و یا بیزینس دیگر نیاز به لوگوتایپ یا امبلم داشته باشد.

برندهای مختلف با توجه به عملکرد خود، از لوگوهای مختلفی استفاده می‌کنند.

2. با کارفرمای خود مشورت کنید

به عنوان یک طراح، شما باید در مشاوره و برقراری ارتباط با کارفرما و مشتریان خود مهارت داشته باشید. پیش از آن که کار طراحی و اسکیس لوگو را آغاز کنید، حتما با کارفرما صحبت کنید تا از چشم انداز آن‌ها برای برند مطلع شوید. دیدگاه خودتان و برنامه هایی که برای طراحی لوگو دارید را با آن‌ها در میان بگذارید. بیشتر طرح هایی که پس از طراحی مورد قبول کارفرما قرار نمی‌گیرند، بدون مشاوره با آن‌ها انجام شده اند.

مشورت و برقراری ارتباط صحیح با مشتری، و در میان گذاشتن آن‌ها در فرآیند طراحی سبب رضایت بیشتر و اصلاحات کمتر پس از طراحی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رضایت مشتری، می‌توانید این مقاله آپگراف را مطالعه نمایید.

در هنگام مشاوره و صحبت با کارفرمای خود، یک سری کلید واژه برای طرح مورد نظر انتخاب کرده و بر روی آن‌ها متمرکز شوید.

3. پیش از آغاز اسکیس لوگو، طرح‌‌‌های مختلف را مطالعه کنید

با استفاده از کلیدواژه هایی که در گام دوم طی صحبت‌‌‌های خود با کارفرما انتخاب کردید، به جستجوی لوگوها، طرح ها، رنگ ها، فونت‌ها و غیره بپردازید. طرح‌ها و یافته‌‌‌های خود را همیشه در هنگام طراحی در مقابل چشمان خود داشته باشید. این کار در الهام بخشی در هنگام اسکیس لوگو به شما کمک خواهد کرد.

همچنین، انجام مطالعه پیش از شروع طراحی می‌تواند به شما در شناخت لوگوهای مشابه برای برندهای مربوط به کسب و کار کارفرمای شما، کمک کند.

نمونه ای از تصاویر و طرح‌‌‌های الهام بخش در هنگام طراحی.

شروع به طراحی اسکیس لوگو! – 9 نکته مهم و نمونه کارهای مفید

1. از ابزاری استفاده کنید که با آن احساس راحتی می‌کنید

اسکیس لوگو چیزی نیست به جز جستجو میان ایده‌‌‌های مختلف. وقتی صحبت از اسکیس می‌شود، بیشتر افراد تصویر می‌کنند حتما باید از قلم و کاغذ استفاده کرد. ولی به این کار به هیچ وجه ضرورتی ندارد.

این روزها با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از طراحان گرافیک حرفه ای از تبلت‌‌‌های نوری، گوشی‌‌‌های خود استفاده می‌کنند. گروه دیگری نیز پیشه ای سنتی را انتخاب کرده و از قلم و مداد و آبرنگ و غیره استفاده می‌کنند. هر شخصی باید با ابزارهای مختلفی کار کرده و ببیند که با کدام یک احساس راحتی و خلاقیت بیشتری می‌کند.

2. هیچ اسکیسی «صحیح» و یا «غلط» نیست!

یکی دیگر از نکات جالب درباره اسکیس لوگو این است که فقط یک راه برای اینکار وجود ندارد. در واقع، اغلب دفترهای اسکیس چیزی نیستند به جز خط خطی‌ها و نوشته هایی که به سختی قابل خواندن هستند. تنها چیزی که درباره اسکیس شما واجب است، این است که شما – و نه کس دیگری – باید از این خطوط و نوشته‌ها سر در بیاورید.

یادمان باشد که هدف اصلی از اسکیس ارائه طرح نهایی نیست و صرفا برای ایده پردازی است. هرچند، ممکن است پس از صیقل دهی به ایده‌‌‌های اولیه، طرح‌‌‌های اسکیس لوگوی شما به شکلی جذاب تر و خواناتر قابل ارائه باشد.

در زیر چند مورد از لوگوهایی که پس از ایده پردازی توسط اسکیس ایجاد شده اند را مشاهده می‌کنید.

چند نمونه اسکیس لوگو

3. از توجه بیش از حد به جزئیات بپرهیزید

همانطور که گفته شد، اسکیس لوگو چیزی نیست به جز کند و کاو در ایده ها. بنابرین، حداقل در مراحل اولیه کار، هیچ نیازی به افزودن و توجه بیش از اندازه به جزئیات وجود ندارد. بعد از تایید ایده اولیه، می‌توانید زمان زیادی را توسط نرم افزارهای حرفه ای تر، صرف پرداختن به جزئیات طراحی کنید.

4. سعی کنید سریع اسکیس بزنید

یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه از توجه به جزئیات بپرهیزید، این است که سریع اسکیس بزنید. می‌توانید برای خود زمان مشخصی را تعیین کنید و یک اسکیس و ایده اولیه را در آن بازه زمانی مشخص تمام کنید. این زمان از 2 تا 10 دقیقه می‌تواند متغیر باشد. ولی بیش از این صرف پرداختن به اسکیس لوگو اولیه نکنید.

5. اسکیس لوگو یک فرآیند خطی نیست

مانند هر کار دیگری که نیاز به ایده پردازی دارد، اسکیس و طراحی لوگو نیز یک فرآیند خطی نیست. به بیان دیگر، شما همواره در طول بازه‌‌‌های زمانی مختلف می‌توانید به ایده‌‌‌های اولیه خود مراجعه کنید و آن‌ها را اندکی تغییر داده و یا با یکدیگر ادغام کنید.

بنابرین، به هیچ عنوان سعی نکنید که یک ایده را شروع کرده و در همان ساعت به پایان برسانید.

6. بدسلیقه اسکیس بزنید!

یکی از ترس‌‌‌های همیشگی طراحان و هنرمندان این است که دفترچه اسکیس خود را خراب و کثیف کنند! این در حالی است که دفترچه همه طراحان حرفه ای بدسلیقه و خط خطی است.

توجه زیاد به خوش سلیقه بودن در هنگام اسکیس لوگو می‌تواند زمان و انرژی شما را گرفته و طراحی را به کاری خسته کننده تبدیل کند. پس بهترین کار این است که در هنگام اسکیس زیاد به خوش سلیقه بودن فکر نکنید!

7. از رنگ استفاده نکنید

هرچند که استفاده از رنگ در لوگو می‌تواند باعث جذابیت آن شود و یکی از ابزارهای اصلی طراحی لوگو به شمار می‌آید، ولی استفاده از آن در مرحله اسکیس لوگو کار صحیحی نیست. استفاده از رنگ در مراحل اولیه کار سبب می‌شود تا ایده اصلی و فرم کلی کار را نادیده گرفته و سعی کنید تا مشکلاتی که در ساختار کار وجود دارد را با رنگ پنهان کنید.

علاوه بر این، استفاده از رنگ‌‌‌های مختلف سبب می‌شود تا بر روی یک ایده وقت زیادی صرف کرده و در نتیجه، این کار از خلاقیت شما می‌کاهد. شاید پس از اتمام اسکیس‌‌‌های اولیه و انتخاب چند نمونه برتر، با استفاده از رنگ آن‌ها را کامل تر کنید. ولی در مرحله اولیه کار و اسکیس ابتدایی طرح، استفاده از رنگ به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

8. کار خود را نقد کنید!

همیشه شنیدن نظر منتقدین می‌تواند باعث بهبود طرح اولیه شود. ولی متاسفانه همیشه یک شخص معتمد در دسترس نیست که بتوانید از نظرات وی بهره مند شوید. بنابرین، باید یاد بگیرید که چگونه منتقد کار خود باشید.

چند ساعتی از اسکیس‌‌‌های خود دور بمانید. سپس، از دیدی تکنیکال و حرفه ای و از نقطه نظرات و جهات گوناگون به کار خود نگاه کنید. مشکلاتی که ممکن است در اسکیس لوگوی شما وجود داشته باشد را در اطراف ان بنویسید. و حتما برای این مشکلات گزینه‌‌‌های جایگزینی را در نظر بگیرید.

نمونه ای از انتقادات و گزینه‌‌‌های جازگین برای یک اسکیس لوگو.

9. سه اسکیس را انتخاب کنید

در پایان روند طراحی، ممکن است بیش از ده ایده جذاب خلق کرده باشید. ولی به یاد داشته باشید که در نهایت فقط یکی از این ایده‌ها اجرا خواهد شد. اما این کار درستی نیست که فقط یکی از ایده‌‌‌های خود را برای کارفرما ارائه کنید.

کارفرما و مشتری شما باید حق انتخاب نهایی را داشته باشد. این کار یکی از اصول کسب رضایت مشتری و جلوگیری از اصلاحات مکرر است. سعی کنید 3 مورد از ایده‌‌‌های خود را انتخاب کرده و برای مشتری ارائه کنید.

گام‌‌‌های بعد از اسکیس لوگو چیست؟

گام اول این است که اسکیس‌‌‌های خود را قابل ارائه کنید. پس از این که سه مورد از ایده‌‌‌های خود را انتخاب کردید، آن‌ها را در کاغذی جداگانه و یا حتی با استفاده از کامپیتور و یا تبلت، سر و سامان دهید. در این مرحله می‌توانید اندکی رنگ و جزئیات به طرح‌‌‌های اولیه خود اضافه کنید ولی این کار واجب نیست.

نمونه ای از نحوه ارائه ایده‌‌‌های اولیه به مشتری.

در هنگام ارائه طرح، حتما با آغوش باز نظرات کارفرمای خود را بشنوید و آن‌ها را در نسخه‌‌‌های نهایی عملی کنید.

طراحی لوگو یکی از جذاب ترین و لذت بخش ترین کارهایی است که هر طراح گرافیکی انجام می‌دهد! آیا نمونه کاری دارید که بخواهید در نمایشگاه ما به نمایش بگذارید؟

شما می‌توانید نمونه کار‌‌‌های خود را برای ما ارسال کنید تا در نمایشگاه و اینستاگرام آپگراف برای همه و با نام خودتان به نمایش گذاشته شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالای صفحه بردن