اجزای لوگو و آناتومی‌بخش‌های مختلف آن را با نمونه‌‌کار بیاموزید

آشنایی با آناتومی‌و اجزای لوگو
آشنایی با آناتومی‌ و اجزای لوگو

لوگوها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در یک نگاه بتوان آن‌ها را درک کرد و به یاد سپرد. برای دستیابی به چنین کیفیتی، باید با اجزای لوگو و نقش هر یک از آن‌ها در انتقال پیام برند آشنا شد. یادگیری مفهوم و کاربرد هر یک از این اجزای لوگو که به «آناتومی‌لوگو» نیز معروف هستند، برای هر طراح گرافیک و طراح لوگویی امری ضروری است، و می‌تواند در خروجی نهایی کار بسیار تاثیرگذار باشد.

هرچند که در طراحی لوگو، این «کلیت» و چیدمان و ترکیب‌بندی کار است از اهمیت اصلی برخوردار است، با این حال هر یک از این اجزای لوگو کاربرد مختص به خود را دارند که در شکل‌دهی به یک کل منسجم نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. گونه‌های مختلف لوگو، ممکن است دارای اجزایی باشند که برخی دیگر از لوگوها نیازی به داشتن آن‌ها ندارند! در ادامه این پست با آناتومی‌لوگو آشنا خواهید شد.

معرفی آناتومی‌و اجزای لوگو

لوگو مارک (Logomark)

لوگو مارک به آیکن، پیکتوگرام و یا عنصر تصویری لوگو گفته می‌شود. این تصویر معمولا متمایزترین و قابل تشخیص‌ترین بخش لوگو است که با هدف دربرگرفتن ماهیت و هویت برند و عملکرد آن طراحی می‌شود. لوگو مارک، این امر مهم را از طریق نمادگرایی و سمبولیسم، نظریه‌ رنگ‌ها و روان‌شناسی آن، و همچنین روان‌شناسی اشکال و احجام و اصول طراحی انجام می‌دهد.

نمونه‌هایی از کاربرد لوگومارک در طراحی لوگو.

لوگومارک ممکن است در گونه‌های مختلفی نمایش داده شود. این تصویر می‌تواند از یک عکس الهام گرفته شده و یا انتزاعی و آبستره باشد. همچنین، استفاده مزکات (Mascot) و مونوگرام نیز می‌تواند به شکل‌گیری لوگو مارک مختلفی و با کاربردهای گوناگون بیانجامد.

در این پست آپگراف می‌توانید با انواع این اصطلاحات و کاربرد آن‌ها آشنا شوید.

وردمارک (Wordmark)

وردمارک به نوشته و متن موجود در لوگو گفته می‌شود. این بخش از اجزای لوگو صرفا نام برند را نمایش می‌دهد. دغدغه‌ اصلی در هنگام طراحی وردمارک، توجه به تایپوگرافی و خوانایی متن و همچنین هماهنگی با سایر قسمت‌های لوگو است.

برخی از لوگو، صرفا از وردمارک تشکیل شده و فاقد لوگومارک هستند. در این نوع از لوگوها، استفاده از تایپوگرافی خلاقانه بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر است که بسیاری از طراحان، در صورتی که قصد استفاده از ورد مارک – بدون لوگو مارک – را داشته باشند، از خطاطی با دست (Hand-lettering) استفاده می‌کنند تا از نظر زیبایی و منحصربه‌فرد بودن، جای خالی لوگومارک را پر کنند. به نمونه‌های زیر توجه کنید.

نمونه استفاده از وردمارک در طراحی لوگو

تگ‌لاین (Tagline)

تگ لاین بخش دوم نوشته موجود در لوگو است. این بخش از لوگو معمولا در کنار وردمارک آورده می‌شود تا اطلاعات بیشتری را در مورد برند در اختیار بگذارد. در بیشترین مواقع، تگ لاین در بر گیرنده شعار برند، و یا چند کلمه برای معرفی کلیت برند است.

از آنجا این اطلاعات در مقایسه با نام برند از اهمیت کمتری برخوردار است، بنابرین با تایپ‌فیسی متفاوت و با ابعاد کوچکتر نوشته می‌شود. همچنین، نیازی به خوانایی بالای تگ لاین از فواصل دور وجود ندارد، و خوانایی نام برند از اهمیت بیشتری برخوردار است. تگ لاین اغلب برای برندهای تازه و ناشناخته مناسب است. زیرا که به مخاطبان جدید خود اطلاعاتی درباره کلیت برند و حوزه عملکرد آن می‌دهد.

تاریخ تاسیس و موقعیت

تاریخ تاسیس و موقعیت یکی دیگر از اجزای لوگو است که به آن هویت و قدمت می‌بخشد. هرچند که این روزها استفاده از تاریخ تاسیس و موقعیت برند کمتر به چشم می‌خورد، در گذشته این عنصر از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است. هرچند، در برخی از لوگوهای جدید نیز همچنان می‌توان این دو عنصر را مشاهده کرد.

نمونه استفاده از تاریخ تاسیس و موقعیت در لوگو.

در خصوص نکات مربوط به طراحی، تاریخ تاسیس و موقعیت معمولا از تگ لاین نیز کوچک‌تر است. بنابرین، می‌توان گفت که این عنصر با کوچکترین فونت در لوگو – نسبت به سایر اجزای لوگو – نوشته می‌شود.

قاب‌بندی (Framing)

یکی دیگر از اجزای انتخابی و دلخواه که می‌تواند در طراحی لوگو مورد استفاده قرار گیرد، قاب لوگو است. قاب بندی لوگو موجب زیتنی‌تر شدن لوگو شده، و همچنین اجزای مهم‌تر آن را از سایر اجزای حاشیه‌ای تفکیک می‌کند. قاب بندی ممکن است با استفاده خطوطی ساده و یا پرآرایه به کار گرفته شود. در تصاویر زیر با چند مورد از کاربرد قاب در طراحی لوگو آشنا می‌شوید.

نمونه‌هایی از قاب‌بندی در طراحی لوگو.

در لوگوهایی که جزئیات و پیچیدگی زیادی دارند، استفاده از قاب‌بندی می‌تواند در سهولت درک و یکپارچگی اجزای طرح به مخاطبان کمک کند. گاهی اوقات، به دلیل استفاده از اجزای مختلف در طراحی لوگو، شکل کلی لوگو از بین می‌رود. یکی از تکنیک‌هایی که می‌توان از طریق آن به لوگو یک شکل واحد بخشید، استفاده از قاب بندی است.

پس‌زمینه (Background)

همانطور که از نامش پیداست، پس‌زمینه لوگو به هر تصویر، الگو و یا رنگی گفته می‌شود که پشت تمامی‌اجزا و عناصر لوگو قرار گیرد. اغلب، لوگوها در نرم‌افزارها و به صورت ترنسپرنت (Transparent) طراحی می‌شود. ولی این به معنای نبود پس زمینه نیست. زیرا که در دنیای واقعی، و خارج از نرم‌افزار، لوگوها بر روی سطوح و اشیای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابرین، توجه به چگونگی نمایش لوگو در پس‌زمینه‌های مختلف امری مهم در تحقق‌پذیری لوگو است.

نقش پس‌زمینه در طراحی لوگو.

فضای منفی (Negative space)

فضای منفی یا نگاتیو بخشی از لوگوست که قابل دیدن نیست. این عنصر به معنای فضای خالی موجود در اطراف اجزای دیگر لوگو و هر قسمتی است که هیچ رنگ و شکلی در آن استفاده نشده است.

استفاده از فضای منفی (نگاتیو) در طراحی لوگو.

با استفاده به جا از فضای منفی، می‌توان به بخش‌های مختلف لوگو فضای کافی برای نمایش خود را داده، و همچنین می‌توان با ترکیب اصول گشتالت و فضای منفی، به طرح‌هایی جذاب و منحصر به فرد دست یافت (به تصاویر بالا دقت کنید).

در کتب مختلف طراحی لوگو، می‌توانید در مورد نظرات مختلفی که در خصوص مقدار و نسبت استفاده از فضای منفی در طرح‌ها وجود دارد، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

قراردهی اجزای لوگو در کنار یکدیگر

آشنایی با آناتومی‌ و اجزای لوگو برای هر طراح گرافیکی مهم و حیاتی است، ولی آشنایی صرف با این عناصر کافی نیست. برای دستیابی به یک لوگوی موفق و موثر، باید بدانید که چگونه این عناصر را باید در کنار هم قرار داد، و یا به عبارت دیگر، چیدمان و ترکیب‌بندی اجزای لوگو باید چگونه باشد؟

به کارگیری اجزای تشکیل‌دهنده آناتومی‌لوگو در کنار یکدیگر.

طراحان گرافیک می‌توانند از ابزار مختلف طراحی، مانند ضخامت خطوط، ترکیب رنگ، شکل‌های هندسی، سلسله مراتب و غیره استفاده کرده و این اجزا و عناصر را به طرزی منطقی کنار یکدیگر جای دهند.

راهکار دیگر برای چیدمان صحیح اجزای لوگو در کنار یکدیگر، آشنایی با اصول ترکیب بندی در طراحی گرافیک است. ما در یکی دیگر از پست‌های اپگراف به اصول ترکیب بندی در طراحی پوستر پرداخته‌ایم که می‌تواند در هنگام طراحی لوگو نیز به طرز موثری قابل استفاده قرار گیرد.

نمونه‌ای از استفاده از اجزای مختلف تشکیل‌دهنده لوگو در کنار یکدیگر.

طراحی لوگو یکی از لذت‌بخش‌ترین و در عین حال چالش‌برانگیزترین کارهاست! امیدواریم که این پست درباره اجزای لوگو در طراحی بهتر به شما کمک کرده باشد.

فراموش نکنید که همیشه می‌توانید با مراجعه به صفحه اینستاگرام آپگراف از مطالب آموزشی و نمونه‌کارهای بیشتر بهره‌مند شوید.

بخشی از مطالب این پست از وبسایت 99دیزاین توسط آپگراف ترجمه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن