رنگ در لوگو و نقش آن در برندسازی: به همراه ده‌ها نمونه‌کار

تاثیر انواع رنگ در لوگو و برندسازی
تاثیر انواع رنگ در لوگو و برندسازی

استفاده صحیح و به‌جا از رنگ در لوگو می‌تواند موجب درخشش کسب و کار شما گردد و به شما در جذب مشتریان و کاربران هدف یاری رساند. به همین ترتیب، ترکیب اشتباه رنگی در لوگو نیز می‌‌تواند نتایج معکوسی را به همراه داشته باشد. همه کسانی که در امر طراحی سروکار دارند با اصطلاح روانشناسی رنگ‌ها آشنایی دارند، که به شرح تاثیر رنگ بر احساسات ما می‌پردازد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ‌ها در جلب رضایت مشتری و توجه آن‌ها تاثیر گذار هستند.

در این مقاله از پژوهش انجام شده توسط لارن لابریک و جرج میلن استفاده کرده‌ایم تا به شرح تاثیر برخی از رنگ‌ها بر کسب و کار شما بپردازیم.

رنگ قرمز در لوگو

رنگ قرمز در لوگو نشانگر هوس، اشتیاق و هیجان و در برخی مواقع نشانگر خطر و احتیاط است. استفاده از این رنگ در لوگو موجب جلب توجه کاربران می‌شود. همچنین، اگر برند شما جوان‌پسند و پرادعاست، رنگ قرمز را در طراحی لوگوی خود نظر داشته باشید.

رنگ قرمز در لوگو، چه به عنوان رنگ اصلی و چه به عنوان رنگ حاشیه‌ای، می‌تواند یک انتخاب «قوی و قدرتمند» در طراحی لوگو باشد.

رنگ نارنجی در لوگو

رنگ نارنجی در لوگو موجب شادی، و بر انگیختگی می‌شود. استفاده از این رنگ در لوگو و برندسازی می‌تواند سبب جدا شدن برند شما از سایر لوگوهای تکراری و کسل‌کننده موجود در بازار شود. رنگ نارنجی در صنعت کمتر از قرمز مورد استفاده قرار گرفته است، با این حال می‌تواند القاگر انرژی و هیجان به کارهای شما باشد. اگر برند شما لوکس، زنانه و جدی است، از رنگ نارنجی پرهیز کنید. زیرا رنگ نارنجی در لوگو هیچ یک از این کیفیت‌ها را در بر نمی‌گیرد.

تاثیر رنگ نارنجی در لوگو
تاثیر رنگ نارنجی در لوگو
تاثیر رنگ نارنجی در لوگو
تاثیر رنگ نارنجی در لوگو

رنگ زرد در لوگو

رنگ زرد در لوگو یادآور انرژی آفتاب و هیجان حاصل از آن است. همچین این رنگ در لوگو موجب شکل‌گیری احساس دوستی و خودمانی بودن می‌گردد. این رنگ اغلب در برندهای جوان‌پسند و پر انرژی مورد استفاده قرار گرفته و برندهای لوکس از این رنگ پرهیز می‌کنند.

 تاثیر رنگ زرد در لوگو
تاثیر رنگ زرد در لوگو

رنگ سبز در لوگو

تحقیقات نشان‌گر عدم ارتباط علمی‌رنگ سبز با احساس خاصی هستند. ولی به دلیل موضوعات و خصلت‌های فرهنگی، این رنگ ممکن است با توجه به بستری که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد حاوی مفهوم و معنای خاصی باشد.

رنگ سبز در لوگو ممکن است نشان از سلامت و بهداشت داشته باشد. همچنین مفاهیمی‌همچون پایداری، طبیعت، زندگی و غیره نیز از این رنگ استنتاج می‌گردند.

  تاثیر رنگ سبز در لوگو
تاثیر رنگ سبز در لوگو
  تاثیر رنگ سبز در لوگو
تاثیر رنگ سبز در لوگو

برای مثال، در آمریکا رنگ سبز بیش از سایر ویژگی‌ها با پول و درآمد در ارتباط است!

رنگ آبی در لوگو

رنگ آبی در لوگو نشانگر قابل اعتماد بودن، و همچنین آرامش است. در اغلب مواقع، اگر قصد جدی جلوه کردن برند خود را دارید از این رنگ استفاده کنید. بیشتر ادارات بیمه نیز به دلیل مفهوم پشت آن از رنگ آبی در لوگو استفاده می‌کنند.

   تاثیر رنگ آبی در لوگو
تاثیر رنگ آبی در لوگو
   تاثیر رنگ آبی در لوگو
تاثیر رنگ آبی در لوگو

رنگ بنفش در لوگو

رنگ بنفش در لوگو، و همچنین در طول تاریخ انسان، همواره نشان از لوکس بودن، رمزآلود بودن و ثروت است. این رنگ در لوگو می‌توانند در «به روز جلوه‌کردن» و لوکس بودن برند شما موثر باشد.

    تاثیر رنگ بنفش در لوگو
تاثیر رنگ بنفش در لوگو
    تاثیر رنگ بنفش در لوگو
تاثیر رنگ بنفش در لوگو

رنگ صورتی در لوگو

هرچند که این رنگ امروزه برای مردان نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی همچنان حال و هوای «دخترانه» بودن خود را حفظ کرده است. رنگ صورتی در لوگو و طراحی برند می‌تواند حس جوانی، زنانگی، لوکس بودن و مدرن بودن را به برند شما القا کند.

     تاثیر رنگ صورتی در لوگو
تاثیر رنگ صورتی در لوگو
     تاثیر رنگ صورتی در لوگو
تاثیر رنگ صورتی در لوگو

ارتباط نزدیک میان رنگ صورتی و جنسیت، تا پیش از دهه 1940 وجود نداشته است. پس از این سال‌ها به دلیل پی بردن سرمایه‌داران به منفعت‌بخش بودن تفکیک جنسیتی در تولید لباس و رنگ، ایجاد ارتباط میان رنگ صورتی با دختر (و یا آبی با پسر) نیز میان مردم بیشتر و بیشتر شد.

رنگ قهوه‌ای در لوگو

رنگ فهوه‌ای در لوگو می‌تواند موجب مردانه تلقی شدن، و همچنین قدیمی‌(سنتی) و خاکی بودن برند شما شود. اغلب در برندهای زنانه از رنگ قهوه‌ای استفاده نمی‌شود.

      تاثیر رنگ قهوه‌ای در لوگو
تاثیر رنگ قهوه‌ای در لوگو
      تاثیر رنگ قهوه‌ای در لوگو
تاثیر رنگ قهوه‌ای در لوگو

رنگ سیاه در لوگو

رنگ سیاه بدون شک یکی از پرطرفدارترین رنگ‌ها در هنگام طراحی لوگو است که به لوگوی شما حسی لوکس، خاص، زیبا و نظم می‌بخشد. اغلب برندهایی که کالای ارزان و عمده می‌فروشند، از رنگ سیاه در لوگو پرهیز می‌کنند.

       تاثیر رنگ سیاه در لوگو
تاثیر رنگ سیاه در لوگو
       تاثیر رنگ سیاه در لوگو
تاثیر رنگ سیاه در لوگو

رنگ توسی در لوگو

رنگ توسی در لوگو، همانطور که ترکیبی از سفید و سیاه است، دارای ویژگی‌هایی مشابه رنگ سیاه و سفید نیز هست. این رنگ در لوگو نه تنها موجب رازآلود شدن برند می‌گردد، بلکه دارای خاصیت‌هایی شبیه به رنگ سیاه نیز هست.

        تاثیر رنگ توسی در لوگو
تاثیر رنگ توسی در لوگو
        تاثیر رنگ توسی در لوگو
تاثیر رنگ توسی در لوگو

رنگ سفید در لوگو

سفید یعنی نبود رنگ. هرچند که می‌توانید رنگ اصلی لوگو را سفید انتخاب کنید، ولی همواره باید به همراه رنگ دیگری ارائه شود. استفاده از این رنگ در لوگو نشان از صلح، اقتصادی بودن و همچنین مدرنیته، مینیمالیسم و جوان پسند است.

         تاثیر رنگ سفید در لوگو
تاثیر رنگ سفید در لوگو

خود را محدود به یک رنگ نکنید!

پیش از انتخاب رنگ مورد نظر (و یا طیف رنگی مورد نظر) خود در طراحی لوگو به پیام برند، ماهیت خود، کالای خود، کاربران خود و مفاهیم اینچینی بیاندیشید.

استافده از رنگ در لوگو، بخش مهمی‌از اعطای شخصیت به برند شماست. بنابرین، می‌توانید از طیفی از رنگ‌ها و احساسات برای القای احساسات پشت برندتان در طراحی لوگو بهره بگیرید.

امروزه بسیاری از لوگوهای شرکت‌ها معروف (مثل ebay، google و غیره) از طیفی از رنگ‌ها تشکیل شده‌اند.

          استفاده از انواع رنگ در لوگو
استفاده از انواع رنگ در لوگو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالای صفحه بردن