
هدف از ثبت لوگو برای یک شرکت، معرفی هرچه بهتر برند و نشان تجاری شما به همگان است. علاوه بر این، ایجاد تمایز و تفاوت میان یک برند و شرکت با سایر رقبا از اهداف دیگر لوگو است. هنگامیکه شخصی به لوگوی یک برند نگاه میکند باید به دو موضوع پی ببرد: آیا به محصول آن برند علاقهمند شدهاند؟ و اینکه آیا تمایل به خرید از آن برند را دارند یا خیر؟
اما پیش از همهچیز و قبل از شروع طراحی، باید ابتدا از این امر اطمینان حاصل کنید که آیا با اصول و نکات مهم طراحی لوگو آشنا هستیم یا خیر؟ موارد و اصولی که در این مقاله آورده شده به شما در طراحی لوگوی پاسخگو به این دو سوال کمک خواهد کرد.
یادگیری نکات مهم طراحی لوگو ممکن است در ابتدا کاری دشوار به نظر آید. طراحی لوگو یک فرآیند است، و مانند هر کار خلاقانهی دیگری، وقتی آن را به خوبی میآموزید که با آن سر و کار داشته و کلنجار بروید! هرچند که کارهای هنری میتوانند خارج از ضابطه نیز انجام شوند، ولی برای شروع بهتر است از برخی اصول و ضوابط کلی برای طراحی استفاده کنید.
فهرست مطالب این پست:
- سادگی
- اصالت اثر
- انعطاف پذیری و تطبیق پذیری
- مقیاس پذیری
- تعادل و تناسب
- بی زمانی
- ترتیب اهمیت اصول و نکات مهم طراحی لوگو چگونه است؟
- مطلب بعدی: تکنیکهای سریع سه بعدی سازی لوگو.
آشنایی با 6 مورد از نکات مهم طراحی لوگو
6 اصل آورده شده در زیر، اصولی و نکاتی هستند که به شما در طراحی یک لوگوی تاثیرگذار و مشتریپسند کمک میکند. در هر بخش، نمونهها و مثال هایی از نحوه اجرای هر یک از نکات در لوگو آورده شده است.
1. سادگی
سادگی کیفتی است که به لوگوی شما اجازه میدهد تا در مقابل تغییرات سبک و مدهای طراحی در طول زمان پایدار بماند. همچنین، سادگی باعث تسهیل چاپ و انتشار لوگو بر روی سطوح مختلف و در پسزمینههای مختلف میگردد. در هنگام طراحی، باید توجه کنید لوگوی مورد نظر، در عین داشتن سبک شما و بازتاب اصول زیباییشناختی، دارای وضوح و خوانایی بالایی باشد. چنین کیفیتی با طراحی مینیمال و ساده میسر میشود.
برای مثال، لوگوی شرکت نایکی (Nike) را تصور کنید که فقط از یک خط ساده شکل گرفته است. برای رعایت اصل سادگی، استفاده از فونت مناسب، رنگها و احجام هندسی متناسب، بسیار اهمیت دارد. برای داشتن یک لوگوی زیبا و کارآ نیازی به شلوغ کردن آن نیست. طرح خود اجازهی نفس کشیدن بدهید، تا بتواند بهتر خود را در میان دیگر طرحها نشان دهد!

2. اصالت اثر
طرح یک لوگوی خوب باید به اندازهای بداعت داشته باشد که در ذهن بیننده باقی بمانند. بداعت و اصالت اثر، همچنین سبب نمایان شدن یک لوگو در میان سایر طرحها نیز میگردد. در طرحی لوگو حتما باید به این موضوع دقت کنید که در یک نگاه قابل درک باشد؛ چنین کیفیتی سبب به یاد ماندنی شدن لوگو میگردد. اصالت و بداعت یک اثر، نیازمند کانسپت و ایدهای بدیع نیز هست. یک طراح گرافیک حرفهای، با در نظر گرفتن خواستههای کارفرما و ترکیب آن با ایدههای خود، به طرحی تازه و به یاد ماندنی دست مییابد.

3. انعطافپذیری و تطبیقپذیری
معمولا انتظارات زیادی از یک لوگو میرود. این نشانگر اهمیت طرح لوگو است زیرا که از لوگو در همهی محصولات یک شرکت و برند استفاده میشود. برای مثال، کاتالوگها، سررسیدها، لیوانها، کیفها و غیره، همه و همه با استفاده از لوگویی که شما طراحی میکنید آراسته خواهند شد. بنابرین، طرح لوگو باید به اندازهای انعطافپذیر باشد که بتوان از آن بر روی طیف گستردهای از محصولات استفاده کرد.
این امری ضروری است که قبل از شروع طراحی، از نحوهی استفاده از لوگو آگاه باشید. ممکن است که لوگوی شما با رنگهای مختلف و یا بر روی احجامیغیرهندسی چاپ شوند. بنابرین رعایت انطباقپذیری لوگو از اصول اولیه و نکات مهم طراحی لوگو است.

4. مقیاسپذیری
یک لوگو باید در تمامیابعاد و اندازهها زیبا جلوه کند. طراحان گرافیک معمولا بر روی مانیتورهای خود ابعاد کوچک و متوسطی از یک لوگو را در نظر گرفته و طراحی میکنند. ولی دقت کنید که بسیاری از ناظرین ممکن است لوگوی طراحی شده را از فاصله بسیار دور ببینند. بنابرین، حتما باید به خوانایی لوگو از فواصل دور و با اندازههای کوچک دقت نمایید. در صورتی که در طراحی لوگو از جزییات زیادی استفاده کنید، این موضوع باعث کاهش خوانایی و شفافیت کار شما در مواقعی که لوگو کوچک است، خواهد شد.

یادگیری فتوشاپ برای ارائه ایدههای خود یکی از اساسی ترین نکات مهم طراحی لوگو است. دورههای رایگان و حرفه ای فتوشاپ آپگراف، راه را برای یادگیری این نرم افزار هموار ساخته است! همین حالا در دوره اصول و پایه فتوشاپ شرکت کنید!
5. تعادل و تناسبات
در حالت کلی، انسانها تصاویر متعادل و متقارن را دوست داشته و آنها را زیبا میپندارند. همچنین، رعایت تناسبات در طرح سبب زیبایی بصری طرح میشود. منظور از تناسبات، «وزن» هر یک از عناصری است که در طرح شما جای میگیرد. استفاده از وزنها و تناسبات متعادل در طرح لوگو، سبب کلیتبخشی به کار نهایی شده و به آن وحدت میبخشد.
تعریف دیگری از تناسبات مربوط به ابعاد و اندازه و نسبت طول و عرض به یکدیگر است. برای آشنایی با این مطلب میتوانید به مقاله تناسبات طلایی مراجعه کنید. برای رعایت تعادل، اغلب طراحان از اصل تقارن استفاده میکنند. این در حالی است که طرحها و لوگوهای غیرمتقارن نیز میتوانند دارای تعادل باشند. کافی است که وزنهای عناصر موجود در طرح را در دو کفهی ترازو متعادل کنید!

6. بیزمانی
کیفیت بیزمانی سبب میشود تا لوگوی شما در آیندهی دور و نزدیک زیبایی خود را حفظ کند. برای دست یابی به این کیفیت، بهتر است از مدهای گذرای دوران حاضر صرف نظر کنید. در طراحی لوگوی شرکتهای بزرگ و قدیمی، همواره به این موضوع توجه شده است. به جای تمرکز بر جلب توجه گروهی خاص در مقطعی از زمان، به کیفیتهای ماندگاری که در طول تاریخ موفق بودهاند بپردازید.

نکات مهم طراحی لوگو با چه ترتیبی باید رعایت شوند؟
رعایت این 6 اصول و نکات مهم طراحی لوگو در ارائه یک لوگوی زیبا، جذاب و ماندگار به شما کمک خواهد کرد. اما کدام یک از این نکات از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که در مراحل اولیه کار، تمامیاصول مطرح شده از درجه اهمیت یکسانی برخوردار هستند. بنابرین، در شروع فرآیند طراحی لوگو باید به طور همزمان این نکات را مد نظر قرار داد. سپس، در مراحل میانی و اصلاحات بعدی با توجه به نظر کارفرما و مشخصات برند، میتوان به برخی از این اصول تاکید بیشتری کرد و از برخی اصول چشم پوشید و یا آنها را کم رنگ تر کرد.
اگر از نکات مهم طراحی لوگو دیگری اطلاع دارید که در این پست از قلم افتاده است، لطفا در زیر آنها را با ما به اشتراک بگذارید.
این پست توسط آپگراف از سایت 99دیزاین برای شما ترجمه شده است.