اینستاگرام آپگراف راه‌اندازی شد! ما رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
اصول طراحی پوستر در سال 1400 - اصول و عناصر اصلی در طراحی گرافیک پوستر

اصول طراحی پوستر – اصول و عناصر اصلی در طراحی گرافیک پوستر

اصول طراحی پوستر
اصول طراحی پوستر

خلق یک پوستر با اصول طراحی گرافیک می‌تواند در جلب توجه و جذب مخاطب مورد نظر بسیار موثر باشد. طراحان گرافیک از چند اصل کلی برای طراحی پوستر استفاده می‌کنند که در زیر به اختصار توضیح داده‌ایم. توجه کنید که برای رساندن پیامی‌که در نظر دارید، باید تمامی‌این موارد را در کنار یکدیگر رعایت کنید تا به طرحی خوانا، یکپارچه و متعاقد کننده دست یابید.

پوسترهای زیادی در دور و اطرافمان در خیابان‌ها وجود دارند که ممکن است حتی متوجه خیلی از آنها نشوید، در حالی که برخی دیگر آنقدر جذاب هستند که به طور قطع توجه شما را جلب می‌کنند.

پوسترها هم به صورت خیلی شلوغ و هم بصورت مینیمال طراحی می‌شوند. اگر بیش از حد، بسیاری از رنگ ها، فونت ها، تصاویر یا چهره‌‌‌های متحرک در انتقال اطلاعات یا پیام پوستر نقش داشته باشند، مخاطبان سردرگم می‌شوند. به همین علت یک طراح با تجربه ترجیح می‌دهد از تعداد عناصر کمتر و جذاب تری برای انتقال مفهوم پوستر به مخاطبان استفاده کند.

در این مطلب خواهید خواند:

مهمترین اصول طراحی پوستر

پیش از آنکه وارد بحث شویم، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به بسته ویژه کتاب‌های طراحی پوستر رجوع کنید و مطالب آن را مطالعه کنید. در این کتاب‌ها می‌توانید نمونه‌های بسیار متنوع و آموزنده‌ای که در آن اصول طراحی پوستر به خوبی رعایت شده است را مشاهده کنید و در کارهای خود مورد استفاده قرار دهید.

با کلیک بر روی تصویر مقابل می‌توانید نمونه‌هایی از تصاویر و نمونه‌کارهای داخل کتاب را نیز به رایگان مشاهده کنید و از کیفیت بالای محتویات آن مطمئن شوید.

تایپوگرافی پوستر

تایپیوگرافی پوستر به نوع و استایل فونتی که در متون استفاده کرده‌اید مربوط است. یکی از عناصر بسیار مهم، و در عین حال دست‌کم‌ گرفته‌شده، در طراحی پوستر استفاده از حروف و فونت است. اینکه شما از فونتی نرم و انحنا دار استفاده می‌کنید و یا فونتی راست‌گوشه و صاف، در انتقال پیام به مخاطب نقش بسزایی دارد.

هرچند استفاده از چند فونت متفاوت در پوستر می‌تواند در انتقال پیام‌های مختلف به طراح گرافیک کمک کنند، اما باید به این نکته هم توجه داشت که این فونت‌ها چه پیامی‌را و چگونه به مخاطب منتقل می‌کنند. در حال کلی استفاده از دو و یا سه فونت گوناگون در طراحی پوستر امری رایج است. فونت‌هایی که در عنوان پوستر استفاده می‌شوند بهتر است خلاقانه بوده و جذاب باشند؛ در سوی دیگر، فونت‌هایی که برای نوشتن توضیحات و جزییات مورد استفاده قرار می‌گیرد باید فونتی خوانا بوده و خواننده را درگیر نکند.

در انتخاب فونت‌ها دقت کنید که در عین تفاوت با یکدیگر به گونه‌ای هم‌خوانی هم داشته‌ باشند تا نظم و یکپارچگی کار را مختل نکنند.

این پوستر انگلیسی نمونه‌ای خوب برای استفاده از فونت است:

تعادل در طراحی پوستر

هنگامی‌که عناصر پوستر از تعادل بصری برخوردار نباشند، ذهن مخاطب را دچار اغتشاش و ناراحتی می‌کند؛ بنابرین یکی از اصول کلیدی طراحی پوستر رعایت تعادل (Balance) در چیدمان عناصر است. در حالت کلی دو نوع تکنیک برای ایجاد تعادل در پوستر وجود دارد: چیدمان متقارن و چیدمان نامتقارن.

چیدمان متقارن

در چیدمانی که دارای تعادل متقارن است، عناصر مشابه در دو سوی محور عمودی و یا افقی توزیع می‌شوند. چنین چیدمانی مناسب پوسترهایی است که برای مراسم رسمی، نمایشگاه‌های هنری و همایش‌ها طراحی می‌شود.

در زیر چند نمونه از پوسترهایی که با چیدمان متقارن طراحی شده‌اند را مشاهده می‌کنید:

طراحی پوستر با اصل تقارن
یک نمونه طراحی پوستر که با استفاده از تقارن طراحی شده است.

اگر به طراحی گرافیک علاقه دارید، همین حالا در دوره‌‌‌های رایگان و حرفه ای آموزش فتوشاپ آپگراف شرکت کنید!

چیدمان نامتقارن

در چیدمان نامتقارن، تعادل از طریق قرارگیری عناصری نامتشابه و با وزن‌های گوناگون در نقاط مختلف پوستر به وجود می‌آید. در این نوع پوسترها، اغلب عنصری با وزن سنگین در یک سوی پوستر قرار گرفته و عنصری کوچک در سوی دیگر محور عمودی یا افقی درج می‌شود. چنین پوسترهایی بیشتر در طرح‌های غیر رسمی‌استفاده شده و جنبه‌ای خودمانی دارد.

در زیر سه نمونه از پوستری که با چنین تکنیکی طراحی شده مشاهده می‌کنید:

رنگ در طراحی پوستر

بدون توجه به اینکه برای چه کسی و یا چه سازمانی طراحی می‌کنید، رنگ عنصری است که در انتقال پیام نقش اساسی داشته و زبانی است که در همه جای دنیا شناخته شده است. شاید هدف شما در استفاده از رنگ تنها ایجاد وحدت و یکپارچی و ارتباط میان عناصر باشد، ولی باید دقت کنید که هر رنگی معنای خاصی داشته و پیام ویژه‌ای را می‌رساند.

لیست زیر به صورت خلاصه معنای هریک از این رنگ‌ها را توضیح داده است:

  • سیاه: راز آلود، پیچیده، زیبایی و اقتدار
  • آبی: صداقت، آرامش، سرما، اتکا و ناراحتی
  • قهوه‌ای: طبیعی و ارگانیک، زمینی بودن، غنی بودن
  • سبز: طبیعت، رشد، ثروت
  • نارنجی: گرما؛ فعالیت، بچگانه، تندی
  • بنفش: آینده، ثروت، خلاقیت
  • قرمز: عشق، هیجان، خطر، جذابیت، خشونت
  • سفید: صلح، خلوص، بی‌گناهی و تمیزی
  • زرد: گرما، ترس، خوشحالی، تخیل

شما می‌توانید با مراجعه به مقاله تئوری رنگ‌ها درباره اصول استفاده از رنگ در آثار خود مطالب بیشتری مطالعه کنید!

علاوه بر معنای آن‌ها، رنگ‌ها می‌توانند به عنوان عنصر وحدت بخش و برای ایجاد یکپارچگی مورد استفاده قرار گیرند. هنگامی‌که می‌خواهید از رنگ‌ها استفاده کنید، سعی کنید که به هارمونی و چگونگی ترکیب آن‌ها نیز دقت کنید.

تضاد و کنتراست در طراحی پوستر

هنگامی‌که از دو یا چند عنصر متضاد در کنار یکدیگر استفاده کنید، کیفیت تضاد یا کنتراست ایجاد کرده‌اید. کنتراست برای جلب توجه یکی از اساسی‌ترین عناصر طراحی گرافیک است.

ابزاری که می‌توانید برای ایجاد تضاد از آن‌ها استفاده کنید شامل شکل‌ها، رنگ‌ها، مفاهیم، اندازه‌ها و فضای منفی در چیدمان است. برای مثال، در پوستر زیر می‌توان مشاهده کرد که قرارگیری رنگ‌‌های متضاد چگونه کنتراست ایجاد کرده است.

طراحی پوستر با تضاد و کنتراست
استفاده از کنتراست در رنگ و در مفهوم.

شکل‌ها و هندسه در طراحی پوستر

شکل‌ها و هندسه‌های مختلف باعث هدایت مسیر حرکت چشم هنگام تماشای پوستر می‌شود. هم‌چنین، شکل می‌تواند هنگام تاکید به عنصری خاص در پوستر نیز به کمک طراح گرافیک بیاید. برای مثال، استفاده از دایره و یا کادر مستطیل اطراف قسمتی از عنوان می‌تواند در جلب توجه مخاطب موثر باشد.

شکل‌ها همچنین می‌توانند در شکل‌بخشی به حس کلی طرح نیز موثر باشند. شکل‌های انحنادار در ایجاد حس حرکت و راحتی تاثیر داشته و شکل‌هایی با خطوط شکسته حسی دیگر، مانند خشونت و یا نظم، را ایجاد می‌کنند.

موارد دیگری که در طراحی پوستر نقش کلیدی دارند را می‌توانید در بخش ترکیب‌بندی و چیدمان، تناسبات طلایی و تئوری رنگ‌ها مطالعه کنید.

زمینه و محل قرارگیری پوستر

یکی از مهمترین مواردی که در هنگام طراحی پوستر باید به آن توجه شود، مکان قرارگیری پوستر است. شما باید بدانید پوستری که می‌خواهید طراحی کنید قرار است در یک فضای بسته و تاریک استفاده شود (که لازم است از رنگ‌‌‌های روشن تر در آن استفاده کنید) یا قرار است در برابر تابش نور مستقیم نصب شود (که در آن صورت استفاده از رنگ‌‌‌های خیلی روشن، عملا آن را غیر قابل مشاهده می‌کند). قرار است بر روی یک دیوار سفید رنگ قرار بگیرد یا قرار است بر روی یک دیوار قرمز رنگ نصب شود (که شما در آن صورت می‌توانید از رنگ‌‌‌های متضاد استفاده نمایید).

شاید قرار است پوستری که طراحی می‌کنید به صورت فیزیکی چاپ نشود و در یک وبسایت نمایش داده شود. پس به صراحت درباره ی این مسئله با کارفرما صحبت کنید.

از طراحی لذت ببرید!

پوستر‌ها یکی از تبلیغاتی هستند که بر خلاف بقیه ی ابزارهای مشابه، خیلی پیرو یک روش مستقیم نیستند. شما می‌توانید هنگام طراحی آزمون و خطا کنید و هر چیزی را که فکر می‌کنید جالب است در پوستر استفاده کنید. تصاویر مختلف، کارتون و کاریکاتور ها، تایپوگرافی ها، تصاویر خنده دار، رنگ‌‌‌های عجیب و غریب و …. خیلی کارهای دیوانه واری را می‌توانید در یک پوستر اعمال کنید! پس پیشنهاد می‌کنیم از تخیل خودتان استفاده کنید و تمام تلاشتان این باشد که بینندگان را دعوت کنید جلوتر بیایند و به پوستر شما زل بزنند.

اگر از این پست لذت بردید و می‌خواهید با اصول و نمونه‌کارهای بهتر و الهام‌بخش بیشتری آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما کتاب اسطوره‌های جدید طراحی پوستر را مطالعه کنید. در این کتاب می‌توانید نمونه‌های بسیار متنوع و آموزنده‌ای که در آن اصول طراحی پوستر به خوبی رعایت شده است را مشاهده کنید و در کارهای خود مورد استفاده قرار دهید.

با کلیک بر روی تصویر مقابل می‌توانید نمونه‌هایی از تصاویر و نمونه‌کارهای داخل کتاب را نیز به رایگان مشاهده کنید و از کیفیت بالای محتویات آن مطمئن شوید.

اگر علاقه‌مند به یادگیری گرافیک و نرم‌افزارهای طراحی به صورت کاملا رایگان هستید، همین حالا در دوره‌های جامع صفر تا صد ما ثبت نام کنید!

برای شروع بهتر است که تا می‌توانید نمونه‌کار ببینید! شما هم می‌توانید از نمایشگاه آپگراف نمونه‌های خوب ببینید و هم از وبسایت‌های خارجی مثل PosterMyWall که به شما اجازه ساخت آنلاین پوستر را هم می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالای صفحه بردن