روانشناسی برند چیست؟ نکات و نمونه‌کارهای کاربرد روانشناسی در برندینگ

روانشناسی برند چیست؟
روانشناسی برند چیست؟

همه اشیا و طرح‌های موجود در محیط اطراف ما با توجه به روانشناسی انسان خلق شده است. شاید در زندگی روزمره به چنین مسائلی توجه نمی‌کنیم، ولی برای مثال، نور محیط کاری از آن جهت به رنگی آبی و خنک طراحی شده است که پژوهش‌های اخیر به تاثیر مثبت چنین رنگ‌هایی بر هوشیاری و دقت انسان پی برده‌اند. همچنین، رنگ آبی با خصوصیت‌های اخلاقی دیگری همچون خلاقیت و آرامش روان نیز در ارتباط است.

از تمامی‌این خصوصیات در برندسازی استفاده می‌شود. بنابرین می‌تواند گفت که استفاده از عناصر ظاهری و گرافیکی در برندسازی که با توجه به روانشناسی انسان به کار برده شده‌اند، روانشناسی برند نام دارد. در این مقاله با این مفهوم و نمونه‌های از به کارگیری آن در برندینگ آشنا خواهیم شد.

برندسازی چه ارتباطی با روانشناسی دارد؟

برندسازی کاری نیست که به یک باره انجام شده و تمام شود؛ بلکه برندسازی فرآیندی است که همواره ادامه داشته و نیازمند توجه شماست. برندینگ (یا همان برندسازی) به معنای نحوه ارتباط شما با کاربران و مخاطبان است – شما می‌توانید در ذهن مخاطبانتان به عنوان یک دوست و یا یک کارمند حرفه‌ای جای داشته باشید. اینکه چگونه چنین احساسی نزد کاربران شما شکل گیرد، در ارتیاط مستقیم با برندسازی است.

این امر از آن جهت حائز اهمیت است که مخاطبان، برندها را به عنوان یک کالای صرف ندیده و همواره شخص پشت آن را نیز در ذهن و خاطرشان دارند. به عبارت دیگر، مخاطبان یک برند، با آن به عنوان یک شخص رفتار می‌کنند و نه یک کالای و یا ابزار صرف.

برندسازی به بیان اخلاق، سلایق، اهداف و غیره یک برند می‌پردازد، و همه اینها در ارتباط با روان‌شناسی است. این ارتباط باید در همه گام‌های ساخت یک برند مورد ملاحظه قرار گیرد.

علمِ پشتِ روانشناسی برند

روانشناسی برند صرفا یک اصطلاح خاص و کلیشه نیست و ریشه در علم دارد. به خصوص، مفهوم روانشناسی برند به معنای توجه به عناصر تاثیرگذار بر روان‌شناسی افراد در راستای ایجاد ارتباط بهتر با آن‌هاست. برخی از این عناصر عبارتند از:

روانشناسی رنگ

هرچند که در یکی دیگر از مقاله‌ها‌ی آپگراف به طور کامل‌تری به بحث درباره روانشناسی رنگ‌ها پرداخته‌ایم، با این حال در این بخش نیز به طور خلاصه این مفهوم را شرح می‌دهیم. در حالت کلی می‌توان گفت که رنگ‌های مختلف باعث بروز احساسات خاصی در اشخاص می‌گردد. برخی از این احساسات ریشه در فرهنگ دارند، ولی برخی دیگر ریشه در ذهن و روان انسان‌ها دارد. برای مثال، رنگ قرمز نشان‌گر حرارت، عصبانیت و اخطار است و در عین حال رنگ سبز در ارتباط با طبیعت، گیاهان، و حتی مفاهیمی‌همچون پایداری است.

برندهای مختلف از رنگ‌ها به منظور انتقال ارزش‌ها و ماهیت خود استفاده می‌کنند.

شناسایی پترن‌ها و اشکال هندسی

ذهن انسان‌ها به گونه‌ایست که در همه‌چیز به دنبال یافتن الگو و ارتباط بین اشکال هندسی است. این امر به معنای آن است که در هنگام برندسازی، استفاده از الگویی خاص به صورت ثابت در تمامی‌بخش‌های برند موجب موفقیت آن خواهد شد. این الگوها نه تنها می‌توانند دربرگیرنده اشکال هندسی باشد، بلکه ممکن است استفاده هماهنگ از رنگ در بخش‌های مختلف یک برند (برای مثال وبسایت) و یا یک فونت خاص و غیره باشد.

حس تعلق

از نظر روانشناسی، انسان‌ها نیاز به «تعلق» به یک جا و مکان خاص دارد. این تعلق ممکن است نسبت به خانواده، شهر، کشور، و یا یک گروه باشد. کسانی که از یک برند خاص خرید کرده و به آن وفادار هستند، خود را «عضوی از یک گروه» دانسته و به آن تعلق دارند.

در رابطه با روانشناسی برند، مفهوم حس تعلق به معنای آن است که شما باید با بیان ماهیت، اهداف و ارزش‌ها و چشم‌انداز خود بتوانید مخاطبانی که طرح تفکر و سلیقه آن‌ها با برند شما شباهت دارد را در قالب یک گروه گرد هم آورده و موجب ایجاد حس تعلق به برند خود شوید.

شرکت نایک یکی از بهترین نمونه‌هایی است که از مفهوم حس تعلق استفاده کرده است. برای مثال، در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که دو شرکت نایک و سوپریم با تولید یک محصول مشترک سعی در ادعام دو گروه مخاطب خود دارند. بنابرین، چنین ادغام و مشارکتی صرفا به معنای تولید یک محصول نهایی برای فروش نیست. بلکه این دو شرکت سعی در همکاری جهت افزایش حس تعلق گروه‌های مخاطبین خود را نیز دارند.

شخصیت‌های پنج‌گانه برند

در مقاله‌ای دیگر از آپگراف به معرفی مفهوم پرسونای برند پرداختیم. طبق این تئوری، در حالت کلی پنج شخصیت برای هرگونه برندی وجود دارد که دربرگیرنده صفات زیر است:

  • احترام
  • هیجان
  • سفت و سختی
  • توانایی
  • پیچیدگی
کاربرد شخصیت برند در روانشناسی برند چیست؟

برای اینکه از این مفهوم در روانشناسی برند استفاده کنید، ابتدا باید شخصیت آن را تعریف و به دقت مشخص کنید – یکی از راه‌های شخصیت‌بخشی به یک برند استفاده از پرسونای برند است.

استفاده از روانشناسی برند برای بهینه‌سازی روابط

از طریق بهینه‌سازی روابط خود با مشتریان و مخاطبانتان، می‌توانید موجب شناخته شدن برند و نهایتا رشد شرکت خود گردید. برای اینکار بهتر است در ابتدا تنها بر روی گروه خاصی از مخاطبان تمرک کنید. این که مشتریان خود را محدود به یک گروه خاص کنید، شاید در ابتدا امری دور از انتظار و اشتباه به نظر برسد. ولی باید توجه کرد که برای ایجاد حس تعلق و رابطه نزدیک با مخاطبان (که هر دو جزو مهمترین شروط و نکات برندسازی هستند) باید بتوانید در ارتباط نزدیک با مشتریان خود باشید.

انتخاب گروه‌های متنوع کاربران و مخاطبان در ابتدای روند برندسازی، شاید امری ایده‌ال به نظر برسد، ولی برقراری ارتباط با گروه‌های مختلف – دست کم در گام‌های آغازین برندسازی – امری بسیار دشوار خواهد بود. بنابرین، گروه‌ مخاطبان خود را با دقت انتخاب کرده و بر روی برقراری ارتباط بهینه با آن‌ها تمرکز کنید.

برقراری ارتباط صادقانه با مخاطبان

سعی نکنید که با پنهان‌کاری و ایهام مخاطبان خود را دچار سردرگمی‌کنید. با آن‌ها به طور شفاف و مستقیم سخن گفته و حتی در صورت نیاز از آن‌ها عذرخواهی کنید. پیام برند خود را با صدای بلند فریاد بزنید. اگر به اهداف، سلایق و چشم‌انداز خود افتخار می‌کنید آن را در همه بخش‌های برند خود نمایش دهید.

نکته مهم در این روند ان است که به مرور زمان باید اهداف و سلایق برند خود را طبق نظرات و سلایق مخاطبان و کاربران خود تغییر دهید. بنابرین لجباز نباشید، و اگر بخشی از محصولات و خدمات برند شما مورد علاقه کاربران نیست، آن را تغییر داده و یا حتی حذف کنید.

نمونه‌هایی از استفاده از روانشناسی برند در برندسازی

لوگوی شرکت Brain Candy (آبنبات مغز!)
به کارگیری تاثیر رنگ‌ها بر ذهن مخاطبان در طراحی لوگوهای بخش‌های مختلف برند فدکس.

روانشناسی در طراحی گرافیک همواره بسیار تاثیرگذار بوده است؛ شما چگونه از آن در طرح‌ها خود استفاده می‌کنید؟

برای مشاهده نمونه‌های بیشتر و مطالب آموزشی مفید به صفحه اینستاگرام آپگراف رجوع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالای صفحه بردن