انواع لوگو در گرافیک: با 7 نوع لوگو و نمونه‌‌‌های آن در طراحی گرافیک آشنا شوید

انواع لوگو و نمونه‌‌‌های آن ها

لوگو تصویری است که به تجارت و برند شما هویت بخشیده و به نحوی نماینده شماست. اما آیا می‌دانستید که در طراحی گرافیک 7 (حتی شاید 8!) نوع مختلف لوگو وجود دارد؟ در این پست با انواع لوگو در گرافیک و نمونه هایی از هر یک آشنا خواهیم شد. در انتهای پست نیز به معرفی نوعی جدید از لوگو که در سال‌‌‌های اخیر به دسته بندی انواع لوگو افزوده شده است، پرداخته ایم.

هر یک از انواع لوگو در گرافیک ترکیبی از تصاویر و نوشته‌ها هستند. و هر یک به برند شما حس و حالی متفاوت القا می‌کند. طراحی لوگو و توجه به سبک آن از این نظر حائز اهمیت است که معمولا اولین برخورد مخاطبان با برند شما از طریق لوگو انجام می‌شود. بنابرین، توجه به طراحی هر چه بهتر و شایسته تر آن جزو گام‌‌‌های اصلی در برندسازی است.

فهرست مطالب این پست:

1. مونوگرام و یا لترمارک‌ها (Lettermarks)

مونوگرام (Monogram) و یا لترمارک یکی از انواع لوگو در گرافیک است که در آن معمولا از مخفف‌ها و یا حروف اول نام یک برند استفاده می‌شود. برای مثال، BBC، HBO، و یا CNN شبکه‌‌‌های تلویزیونی‌ای هستند که لوگوی آن‌ها جزو دسته مونوگرام و یا لترمارک است. دقت کنید که این نوع از لوگو بیشتر برای برندهایی که دارای نام طولانی هستند استفاده می‌شود. به خاطر سپردن نام هایی که از چند کلمه ساخته شده اند بسیار دشوار و کسل کننده است. بنابرین، برای برندسازی چنین بیزینس هایی، می‌ توان از مونوگرام استفاده کرد.

نکته مهم در طراحی مونوگرام، سادگی است. در اغلب موارد تنها از حروف ساده و تایپوگرافی بدون آرایه در طراحی لترمارک استفاده می‌شود. ولی برای ایجاد جذابیت بصری، می‌توان از تغییرات جزئی و یا برخی خطوط در هنگام تایپوگرافی نیز استفاده کرد. نمونه‌‌‌های زیر برخی از معروفترین برندها و سازمان هایی هستند که از مونوگرام برای لوگوی خود استفاده کرده اند. برای مثال، امروزه همه با NASA آشنا هستند. ولی شاید کمتر کسی از آن با نام National Aeronautics and Space Administration (نام کامل) یاد کند. این نشان دهنده اهمیت برندینگ و استفاده از مونوگرام در برندسازی است.

انواع لوگو - منوگرام
نمونه لوگو – منوگرام

در این گونه از انواع لوگو در گرافیک، به دلیل آن که تمرکز اصلی بر روی حروف است، توجه به طراحی فونت و تایپوگرافی بسیار اهمیت دارد. در هنگام طراحی لترمارک، نه تنها منحصر به فرد بودن و زیبایی مهم است، بلکه خوانایی آن نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین، نکته مهم دیگر برای برندهایی که هنوز خوب شناخته نشده اند این است که بهتر است در زیر مونوگرام، نام کامل برند خود را نیز بنویسند. این کار در شناخته شدن هویت شما توسط مخاطبان تاثیرگذار خواهد بود.

از انواع لوگو در گرافیک در طرح‌‌‌های خودتان استفاده کنید!

2. لوگوتایپ (Logo type) و یا Word mark

همانند مونوگرام، لوگوتایپ یا وردمارک گونه ای از انواع لوگو در گرافیک است که با استفاده از فونت، بر نام برند تاکید می‌کند. لوگوتایپ به ویژه هنگامی‌زیبا جلوه میکند که شرکت و برند شما دارای نامی‌کوتاه باشد. شرکت‌‌‌های معروفی که از این نوع لوگو استفاده می‌کنند Google، Visa و نمونه‌‌‌های زیر است.گوگل یکی از بهترین نمونه‌‌‌های استفاده از وردمارک است. زیرا که نام آن کوتاه و به یاد ماندنی است. بنابرین، استفاده از لوگوتایپ در برندسازی این شرکت بسیار موثر بوده است.

در هنگام طراحی لوگوتایپ نیز، مانند مونوگرام، استفاده فونت و تایپوگرافی صحیح بسیار مهم است. استفاده صحیح از فونت، می‌تواند در انتقال حس و حال برند شما و پیام و داستان شما نقش موثری داشته باشد. برای مثال، شرکت‌‌‌های طراحی فشن معمولا از نوشته هایی تمیز و زیبا استفاده میکنند تا حس «کیفیت خوّب» را منتقل کنند. شرکت‌‌‌های بیمه معمولا از فونت‌‌‌های بولد (Bold) استفاده میکنند تا حس استحکام و امنیت را القا کنند.

انواع لوگو - لوگوتایپ
معروفترین انواع لوگو در گرافیک که از وردمارک استفاده کرده اند. لوگوهای گوگل، کوکاکولا و ویزا.

3. لوگوی تصویری (لوگوی نمادین)

لوگوی تصویری (Pictorial mark) که بعضی اوقات با عنوان لوگوی نمادین (Logo symbols) نیز از آن‌ها یاد می‌شود، یک آیکن هستند. در بیشتر مواقع، وقتی صحبت از انواع لوگو در گرافیک می‌شود، این نوع لوگو به یاد می‌آید. معروف ترین انواع لوگوهای تصویری عبارت اند از لوگوی Apple، Twitter، و یا فروشگاه تارگت. این شرکت‌ها و برندها به اندازه ای معروف هستند که تنها با دیدن لوگوی آن‌ها می‌توان آن را شناسایی کرد. به دلیل آن که این نوع از لوگو فقط یک آیکن است، معمولا برای شرکت‌‌‌های تازه کار کمتر استفاده می‌شوند.

مهمترین عنصری که باید در هنگام طراحی لوگوی تصویری به آن توجه کرد، عکسی است که از آن استفاده می‌کنید. این عکس نمایانگر برند شما خواهد بود. برای مثال، لوگوی تارگت (به معنای هدف) نشانگر یک هدف است! یا لوگوی اپل یک سیب گاز زده شده است. مخاطب، با دیدن این تصاویر مستقیما بین برند مربوطه و تصویر ارتباط برقرار میکند. برای اینکه بیشتر با روند طراحی لوگوی اپل آشنا شوید، این مقاله درباره راب جانوف را مطالعه کنید.

لوگوی تصویری
چند نمونه لوگوی تصویری.

4. لوگوی آبستره (انتزاعی – Abstract)

لوگوی آبستره مشابه لوگوی تصویری است. ولی در این نوع از لوگو به جای استفاده از تصاویری که مستقیما قابل تشخیص هستند (مانند سیب، پرنده و غیره) از تصاویر انتزاعی و مفهومی‌(یا همان آبستره) استفاده می‌شود. در طراحی لوگوهای انتزاعی از احجام، هندسه ها، خطوط و رنگ هایی استفاده می‌شود که نمایان گر پیام برند شما باشد. برای مثال، گل‌‌‌های شرکت آدیداس، یا دایره شرکت پپسی. بر خلاف لوگوهای تصویری که از تصاویر از پیش تعیین شده استفاده می‌کنند، لوگوهای آبستره به شما اجازه طراحی یک شکل کاملا منحصر به فرد را می‌دهد.

ویژگی اصلی لوگوی آبستره آن است که شما می‌توانید دقیقا پیام و مفهوم شرکت خود را به شکلی مفهومی‌منتقل کنید. همچنین، منحصر به فرد بودن این گونه از انواع لوگو در گرافیک، سبب می‌شود تا لوگوهای انتزاعی بهتر در خاطر مخاطبان بماند. برای مثال، توجه کنید که چگونه علامت تیک برند نایکی (Nike) همیشه نمایانگر این برند است.

چند نوع از لوگوهای آبستره.
چند نوع از لوگوهای آبستره.

5. لوگوی مسکات (Mascot)

لوگوی مسکات مشابه دو گونه قبلی لوگو است. با این تفاوت که در این نوع از لوگو از یک کاراکتر و شخصیت منحصر به فرد استفاده می‌شود. در طراحی مسکات، باید توجه شود که کاراکتر طراحی شده در لوگو نمایان گر برند باشد. زیرا که این شخصیت همیشه در برندسازی مورد استفاده خواهد بود. بنابرین، اگر میخواهید یک شخصیت، معرف برند شما باشد، این نوع لوگو برای شما مناسب است. از معروف ترین مسکات ها، میتوان به KFC اشاره کرد.

چند نمونه لوگوی مسکات.
چند نمونه لوگوی مسکات.

به مسکات‌ها به دید سفیر برند خود نگاه کنید. استفاده از این کاراکترها برای ایجاد اتمسفر و انتقال پیام به مخاطبان بسیار مناسب است. برای دیدن نمونه‌‌‌های بیشتر از مسکات ها، به این لینک مراجعه کنید.

از انواع لوگو‌‌‌های تصویری و نمادین در چه مواقعی استفاده کنیم؟

  • لوگوی تصویری اغلب هنگامی‌مناسب است که برند شما شناخته شده باشد. اگر برند شما است، می‌توانید از لوگوهای ترکیبی (ادامه همین مطلب) استفاده کنید.
  • لوگوی‌‌‌های تصویری و آبستره معمولا برای تجارت بین الملل مناسب هستند. زیرا زبان خاصی در آن وجود ندارد و برای همه کشورها قابل شناسایی هستند.
  • لوگوی آبستره می‌تواند هویتی منحصر به فرد به برند شما ببخشد. ولی دقت کنید که برای طراحی این لوگو از گرافیست‌‌‌های حرفه ای استفاده کنید. زیرا که استفاده از خطوط، رنگ‌ها و هندسه‌‌‌های مختلف می‌تواند تاثیرات مختلفی بر روی مخاطب داشته باشد.
  • لوگوی مسکات معمولا دارای جزئیات بسیاری است. بنابرین، دقت کنید که ممکن است در هنگام چاپ و استفاده از آن بر روی محصولات مختلف با مشکل مواجه شوید. اگر شرکت شما قصد استفاده فیزیکی از مسکات را دارد، حتما با یک طراح گرافیست حرفه ای مشورت کنید.

6. لوگوی ترکیبی (Combination mark)

یکی دیگر از انواع لوگو در گرافیک که بیش از هر لوگوی دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد، لوگوی ترکیبی است. این لوگو، همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از انواع لوگو در گرافیک است. یعنی، ترکیبی از تصویر، آیکن و متن است. البته دقت کنید که نیازی به ترکیب همه گونه‌‌‌های لوگو نیست و به سلیقه طراح می‌توان متن‌ها و تصاویر را با یکدیگر ترکیب کرد. از معروف ترین برندهایی که از لوگوی ترکیبی استفاده می‌کنند، می‌توان به لاکوست و برگر کینگ اشاره کرد.

نمونه هایی از لوگوی ترکیبی.
نمونه هایی از لوگوی ترکیبی.

این نوع از لوگو بسیار خوانا و انعطاف پذیر است. استفاده از لوگوی ترکیبی باعث می‌شود تا مخاطان میان نام برند شما و تصویر یا آیکن کناری آن ارتباط برقرار کنند. برخی از برندهایی که اکنون از لوگوی آبستره و یا تصویری استفاده میکنند، در گذشته از لوگوی ترکیبی استفاده می‌کرده اند. پس از گذشت زمان و با معروف شدن برند، می‌توان نام لوگو را حذف کرده و تنها از تصویر و یا آیکن لوگو استفاده کرد.

7. لوگوی نشان / امبلم (Emblem)

لوگوی امبلم و یا نشان، عبارت است از یک متن در داخل یک تصویر و نشان. این نوع لوگو‌ها حس و حالی سنتی دارند. بسیاری از نهادها، مدارس و دانشگاه‌ها از این نوع لوگو استفاده می‌کنند. لوگوی دانشگاه هاروارد، و یا فروشگاه استارباکس دو نمونه از معروف ترین برندهایی هستند که از امبلم استفاده می‌کنند.

اگر به طراحی تبلیعاتی علاقه مند هستید، می‌توانید در دوره پروژه محور آپگراف شرکت کنید. برای شروع، درس طراحی مقدماتی لوگو و کارت ویزیت را مشاهده کنید.

چند نمونه لوگوی امبلم.

8. لوگوی سه بعدی

لوگوهای سه بعدی گونه ای جدید از لوگوها هستند. این نوع از لوگوها اغلب جزو دسته لوگو‌‌‌های انتزاعی و یا تصویری دسته بندی می‌شوند. ولی در سال‌‌‌های اخیر، به دلیل استفاده بسیار از این نوع لوگو، برخی لوگوهای سه بعدی را در دسته ای جداگانه قرار داده اند. در این پست آپگراف، می‌توانید کاملا با لوگوهای سه بعدی آشنا شوید.

شما کدامیک از انواع لوگو در گرافیک را برای برند یا طرح‌‌‌های خود انتخاب می‌کنید؟

برای دیدن نمونه کارهای طراحی پوستر، روتوش، لوگو و غیره، به نمایشگاه آپگراف مراجعه کنید.

2 دیدگاه درباره «انواع لوگو در گرافیک: با 7 نوع لوگو و نمونه‌‌‌های آن در طراحی گرافیک آشنا شوید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید
به بالای صفحه بردن