نکات طراحی رابط کاربری: 4 قانونی که باید بدانید.

نکات طراحی رابط کاربری
نکات طراحی رابط کاربری که باید پیش از شروع به کار با آن‌ها آشنا باشید.

آخرین وبسایتی که واقعا طراحی آن را پسندیدید را به یاد آورید. حالا به این فکر کنید که چرا طراحی این وبسایت را پسندید و چه چیزی باعث به یاد ماندن آن در ذهن شما شده است؟ شاید تصاویر و گرافیک کاری وبسایت مورد نظر شما جذاب بوده باشد، ولی معمولا دلیل اصلی به یاد ماندن یک وبسایت این است که کار شما را سریع و به طرز مطلوبی به پایان رسانده. این موضوع دقیقا مربوط به نکات طراحی رابط کاربری است که در این پست به آن پرداخته‌ایم.

تعریف و نکات طراحی رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری همان User interface، یا به اختصار UI است. طراحی رابط کاربری به طراحی تحربه زیبایی شناختی کاربران در مواجهه با یک پلتفرم و درگاه دیجیتال است که به وِیژه در ارتباط با عناصری همچون دکمه‌ها، منوها، آیکن‌ها و تایپوگرافی است. تمرکز اصلی طراحی رابط کاربری جسی است که در هنگام استفاده از رابط دیجیتال به کاربر دست می‌دهد.

رایج‌ترین گونه‌های طراحی رابط کاربری عبارتند از:

  • رابط کاربری گارفیکی: این موارد شامل عناصر بصری هستند که دکمه‌ها، منوها، کنترل پنل‌ها و موارد بصری مشابه را تشکیل می‌دهند. نمونه بارز از این نوع رابط کاربری، دسکتاپ رایانه شماست.
  • رابط کاربری صوتی: همانطور که از نامش پیداست، این نوع رابط کاربری مربوط به عناصری است که برای عملکرد خود نیازمند صدا دارد. این نوع رابط کاربری هر روزه در حال کسب محبوبیت بیشتری است. نمونه معروفی از این نوع رابط Siri شرکت اپل است.
  • رابط کاربری مبتنی بر حرکت: نمونه‌ای از این نوع رابط کاربری هدست‌های واقعیت مجازی است که نیازمند حرکت دست و سر و بدن برای عملکرد خود هستند.

هر یک از این نوع از رابط‌‌های کاربری دارای محدودیت‌های خاص خود هستند. و در هنگام طراحی هر یک از آن‌ها باید مطالعات و تست‌های بسیاری صورت گیرد تا تجربه کاربران را لطمه دار نکند. در این پست به ارائه نکات طراحی رابط کاربری پرداخته‌ایم تا حد ممکن از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

طراحی رابط کاربری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

همچون فرآیند طراحی برای هر محصولی، مهم‌ترین کار در هنگام طراحی رابط کاربری این است که در مورد آنچه می‌خواهید به آن دست یابید به خوبی فکر کنید. منظور از فکر کردن به محصول هایی، این نیست که با تعریف یک سری قانون و ضابطه خود را محدود کنید. بلکه منظور تعریف حال و هوای کلی سایت و کیفیتی است که به دنبال آن هستید.

با این گفته، اولین گام در ارائه نکات طراخی رابط کاربری آن است که مشخصه‌های مربوط به یک رابط کاربری خوب را تعریف کنیم:

  • ارائه یک تجربه به یادماندنی برای کاربران، ضمن تسهیل روند انجام کار آن‌‌ها.
  • لحاظ کردن نیازهای مختلف کاربرانی از گروه‌های متفاوت.
  • سادگی رابط کاربری و زیبایی آن بدون پیچیدگی و حواس پرتی. دانستن نکات طراحی مینیمال می‌تواند در این راستا موثر باشد.
  • تمرکز اصلی باید بر روی خدمات و یا محصول شما باشد و باید پلی را برای کاربر در راستای دسترسی به آن ایجاد کند.

وقتی که تمامی‌این نکات طراحی رابط کاربری در کنار یکدیگر رعایت شوند، شما به یک طرح رابط کاربری خاص، زیبا، و پاسخده نیاز کاربران دست خواهید یافت که در آن هیچ نیازی به جستجوی چندین صفحه برای انجام یک کار ساده نیست.

مهمترین نکات طراحی رابط کاربری

حال که با تعریف کلی از رابط کاربری آشنا شدید، بهتر است کمی‌در مورد جزئیات نیز صحبت کنیم. دقت کنید که رعایت موارد زیر اجباری نیست، ولی باید گفت که اغلب سایت‌هایی که دارای طرح رابط کاربری مطلوب هستند، این گام‌ها و نکات را به نحوی مد نظر قرار داده‌اند.

1. انسجام و یکپارچگی

شاید مهم‌ترین مورد از نکات طراحی رابط کاربری انسجام و یکپارچه بودن آن باشد. ایده‌ال‌ترین حالت آن است که هر یک از عناصر موجود در سایت و یا نرم افزار شما به کاربر بگوید که در چه مرحله‌ای است و باید چه کار کند. این به معنای آن است که یکی از اولین گام‌ها در طراحی رابط کاربری، استفاده از طیف رنگی، پالت رنگی، فونت، شکل، کاراکتر و سایر عناصر بصری، و مشخص کردن محل دقیق استفاده از هر یک است.

در این تصویر، استفاده از دکمه‌ها و رنگ فونت‌های یکسان، به کاربر این مطلب را می‌رساند که کاربرد این دو دکمه یکسان است.

2. اجتناب از مجبور کردن کاربر به انجام کار

یکی از ویژگی‌های بهترین وبسایت‌ها آن است که کارهای پیچیده را برای کاربران راحت می‌کنند. تکنیک‌های گوناگونی برای انجام چنین کاری وجود دارد. استفاده از نکات زیر می‌تواند در دستیابی به چنین کیفیتی به شما کمک کند:

  • وضوح بصری
  • تعادل عکس و نوشته
  • فرآیند راحت کاری
برای مثال، در این نمونه هر سه نکته فوق رعایت شده است.

3. دادن قدرت کنترل به کاربر

یک رابط کاربری خوب این اجازه را می‌دهد تا کاربران مطابق میل و سلیقه خود در وبسایت و یا نرم افزار مسیر انجام کار خود را پیدا کنند. در هنگام طراحی باید از این امر اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما منطبق بر طرز تفکر کاربر طراحی شده است، نه اینکه کاربر را مجبور به یادگیری روش‌های جدید برای انجام کار مورد نظر خود کند.

برای انجام چنین کاری، چندین روش وجود دارد:

  • اضافه کردن یک منوی اصلی و یا دادن لینک به صفحات پر بازدید.
  • تسهیل بازگشتن به عقب برای کاربران.
  • بعد از اتمام یک کار، به کاربر موفقیت‌آمیز بودن آن را اطلاع دهید.
  • ارائه تغییرات احتمالی در وبسایت در سریع ترین و خلاصه‌ترین حالت.
  • ارائه برچسب‌ و آیکن
  • ارائه عملکرد ذخیره خودکار اطلاعات در صورت نیاز
  • آشکار ساختن دلیل وقوع خطا با استفاده از متون، و یا تصاویر گرافیکی
استفاده از نکات طراحی رابط کاربری در طراحی صفحه خطای 404.

4. ایجاد حس راحتی برای کاربر

یکی از مهمترین نکات طراحی رابط کاربری خوب این است که برای کاربران حس آسودگی و راحتی ایجاد کند. این معنای آن است که همه کاربران، از هر قشری، بتوانند از سایت به نحو احسن استفاده کنند. برخی از کارهایی که در این امر کمک می‌کنند عبارتند از:

  • پرهیز از استفاده از اصطلاحات تخصصی
  • همه‌شمول بودن
  • استفاده از عبارات و فرآیندهایی که کاربران با آن آشنا هستند

سخن پایانی در خصوص نکات طراحی رابط کاربری خوب

هدف نهایی طراحی رابط کاربری خوب آن است که مسیریابی و استفاده از وبسایت و یا نرم افزار را برای کاربران به امری راحت، به یادماندنی و شاید سرگرم کننده تبدیل کند. این امر کاربران تشویق می‌کند تا از خدمات ارائه شده توسط وبسایت به نحو احسن بهره جسته و حتی آن را برای دیگران پیشنهاد کنند.

رابط کاربری، وجهه برند شماست. امیدواریم که نکات ارائه شده در این پست به شما در طراحی هر چه بهتر وبسایت خود کمک کرده باشد.

برای مشاهده نکات و نمونه‌کارهای بیشتر می‌توانید به صفحه اینستاگرام ما سر بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالای صفحه بردن