
هنگامیکه صحبت از طراحی کارت ویزیت میشود، بسیاری از کسانی که تا حدودی کار با فتوشاپ بلد هستند نیز ممکن است ادعا کنند که «طراحی کارت ویزیت کار چندان دشواری نیست و نیاز به سرمایهگذاری چندانی برای طراحی آن وجود ندارد!» چنین درکی از طراحی کارت ویزت، متاسفانه با نگاهی به اکثر بیزینس کارتهای موجود در بازار قابل مشاهده است. توجه به اصول طراحی کارت ویزیت برای منحصر به فرد بودن و انتقال پیام برند شما بسیار مهم است.
هرچند که بهکارگیری یک طراح گرافیک مسلط به اصول طراحی کارت ویزیت و همچنین رعایت و اجرای ایدههای وی ممکن است اندکی هزینهبر باشد، ولی در صورتی که به کارت ویزیت خود به چشم یک سرمایهگذاری برای تبلیغ نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تغییری کوچک در طرح کارت ویزیت شما، که شاید هزینه اندکی بیشتر را در پی داشته باشد، بتواند در برندسازی و رونق کسب و کار شما بسیار موثر واقع شود.
اغلب، کارت ویزیتها با تمپلیت و به طرزی کپی شده از سایر طرحها، به اصطلاح طراحی میشوند. ولی چه تفاوتی میان یک کارت ویزیت طراحیشده توسط یک گرافیست، و کارتهایی که کپی شده و در بازار موجود هستند باید وجود داشته باشد؟ اصول طراحی کارت ویزیت جذاب چیست؟ در این مقاله با 10 نکته مهمی که میتواند به گرافیستها در طراحی کارت ویزیت کمک کند آشنا خواهید شد.
فهرست مطالب این پست:
- اصول طراحی کارت ویزیت به صورت گام به گام.
- 1. چه محتوایی را در کارت ویزیت قرار دهیم؟
- 2. چه کسی مخاطب شماست؟
- 3. به برند خود توجه کنید.
- 4. خلاق و منحصر به فرد باشید.
- 5. بیشتر از طرحهای ساده استفاده کنید.
- 6. پیام اصلی شما چیست؟
- 7. چیزی بیش از یک کارت ویزیت طراحی کنید!
- 8. از اشکال مختلف استفاده کنید.
- 9. به آسانی چاپ بر روی محصولات مختلف توجه کنید.
- 10. به کیفیت کاغذ و چاپ دقت کنید.
- چگونه اصول طراحی کارت ویزیت را نمایش داده و طرخ خود را ارائه کنیم؟
- مطلب بعدی: روانشناسی رنگ در طراحی تبلیغاتی.
اصول طراحی کارت ویزیت به صورت گام به گام
در حالت کلی، یک کارت ویزیت اصولی دارای سه جز است: کانسپت، طرح و پیام. این سه جز در کنار یکدیگر قرار میگیرند تا اثری به یاد ماندنی در ذهن مخاطب به جای بگذارد. اما سوال اصلی این است که چگونه این سه جزء را کنار هم قرار دهیم تا هویت و پیام برند شما را به مخاطب برساند. به یاد داشته باشید که کارت ویزیت چیزی بیش از یک کارت با مشخصات تماس شماست.
در ادامه این مطلب، اصول طراحی کارت ویزیت را در 10 گام شرح داده ایم. در هر بخش، نمونه هایی اجرا شده از هر یک از گامها را نیز درج کرده ایم.
1. چه محتوایی را در یک کارت ویزیت قرار دهیم؟
تنها هدف اصلی کارت ویزیت یا همان بیزینس کارت، انتقال اطلاعات تماس از یک مخاطب به مخاطب دیگری است. اما کارفرمایان و صاحبان بیزینس، اغلب وسوسه میشوند تا تمامیاطلاعات خود را روی کارت جای دهند؛ این کار باعث پیچیدگی بیش از حد شده و ممکن است تاثیر منفی بر ذهن مخاطب بگذراد. در حالت کلی بهتر است این هفت مورد بر روی کارت ویزیت قرار داده شوند:
- نام شما
- شغل و سمت
- آدرس ایمیل
- شماره تلفن
- وبسایت
- آدرس سوشیال مدیا (اگر مربوط به حرفهی شماست).
دقت کنید که قرارگیری این اطلاعات و اهمیت آنها، ممکن است با توجه به شغل شما متفاوت باشد. برای مثال اگر شغل شما آکادمیک (مثلا استاد دانشگاه) است، قرار دادن آدرس ایمیل رسمیتر و حرفهایتر از نوشتن آدرس اینستاگرام شما است! برعکس، اگر شغل شما تبلیغات در تلگرام و اینستاگرام است، بهتر است بیشتر بر آدرس صفحه مجازی خود در این سوشیال مدیاها تاکید کنید تا موارد دیگر.
به جز این دسته از اجزا و اصول طراحی کارت ویزیت، چند عنصر کماهمیتتر دیگر نیز میتواند به سلیقهی اشخاص بر روی کارت ویزیت قرار گیرند. از جمله:
- کد QR
- شعار شرکت
- تصویری از شما
2. چه کسی مخاطب شماست؟
در اکثر مواقع، کارفرما یا کسانی که سفارش طراحی کارت ویزیت میدهند، دوست دارند که کارت با توجه به سلیقهی خودشان طراحی شود. هرچند که سلیقهی شخص در طرح کارت ویزیت تاثیرگذار است، اما باید توجه داشت که کارت ویزیت نهایتا توسط مخاطبان آن شخص مورد استفاده قرار خواهد گرفت. محتوایی که بر روی کارت شما قرار میگیرد باید مخاطب را دعوت به تماس با شما کرده و پیامیکوتاه دربارهی شخصیت و یا حرفهی شما در اختیار قرار دهد.
این نکته نیز حائز اهمیت است، که در هنگام طراحی کارت ویزیت (و یا هر طرح دیگری) نمیتوان رضایت همه را جلب کرد. یک نکته که در طراحی میتواند به جلب رضایت اکثریت کمک کند، استفاده از طرحهای مینیمال و ساده است.

برای طراحی کار ویزیت، باید اصول پایه کار با فتوشاپ را بلد باشید. همین حالا در دورههای رایگان و حرفه ای آموزش فتوشاپ آپگراف شرکت کنید!
3. به برند خود توجه کنید
هنگام طراحی به این توجه کنید که مخاطب شما چه فرآیندی را برای آشنایی بیشتر با شما طی خواهد کرد. برای مثال ممکن است بعد از دیدن کارت ویزیت، به وبسایت شما مراجعه کرده و سپس چندی از محصولات شما را نگاه کند؛ سپس به سوشیال مدیای شما رجوع کرده و تصمیم به خرید بگیرد. برای اینکه تجربهی چنین فرآیندی را برای مخاطبان خود جذابتر و راحتتر کنید، باید برند خود را در تمامیصفحات خود، از جمله کارت ویزیت، به طرزی یکپارچه به نمایش بگذارید. این امر باعث میشود تا خریداران و مخاطبان شما بتوانند در ذهن خود، میان اجزای مختلف برند شما، ارتباط برقرار کنند.
رعایت این نکته به ویژه برای شرکتهایی که طیف مختلفی از محصولات را تولید میکنند از اهمیت ویژهای برخوردار است. چنین شرکتهایی در ظاهر از یکدیگر جدا عمل میکنند و ممکن است تا مخاطب متوجه ارتباط موجود میان این کمپانیها نشود. بنابرین، یکی از روشهایی که میتوان از آن طریق میان محصولات مختلف ارتباط برقرار کرد، استفاده از برند در طراحی کارت ویزیت آنها است.
4. خلاق و منحصر به فرد باشید
در رویدادهای مربوط به صنعت و نمایشگاههای فصلی، معمولا صدها نوع کارت ویزیت موجود است. این کارتها برای تبلیغات توسط شرکتهای مختلف ارائه شده و مابین مخاطبین رد و بدل میشود. این به معنای آن است که مردم پس از برگشتن به خانه ممکن است دهها کارت ویزیت با خود به همراه داشته باشند. این کارتها معمولا روزها و هفتهها روی میز و یا داخل کیف پول افراد مانده و خاک میخورد. به همین دلیل، داشتن کارتی که از میان این دسته از کارتها خود را نشان دهد امری بسیار مهم است.

علاوه بر این، در بسیاری از مواقع اگر کارت ویزیت شما دارای خلاقیت خاصی باشد، افراد به انتخاب خود راغب به برداشتن یکی از کارت ویزیتهای شما خواهند شد. ممکن است برای جلب نظر مخاطبان، بخواهید از لبههایی رنگی (مانند تصویر بالا) استفاده کنید. چنین کاری سبب میشود تا دستهی کارتهای شما در کنار یکدیگر فرمیجذابی را شکل بخشند.
5. بیشتر از طرحهای ساده استفاده کنید
هرچند که زیبایی کارت ویزیت مهم است، اما به یاد داشت که هدف اصلی کارت ویزیت تشویق به خواندن مطالب روی آن است. پس در هنگام چیدمان اطلاعات باید به گونهای اقدام کرد که این مطالب دارای خوانایی خوبی باشند. اگر از گرافیکها و رنگهای بسیاری در طرح خود استفاده کنید، ممکن است تمرکز مخاطب از توجه به اطلاعات مهم روی کارت به این جزییات جلب شود.
در طرحهای گرافیکی امروز، سبک مینیمالیسم در میان طراحان و مخاطبان بسیار رواج دارد. چنین سبکی به همراه کمیخلاقیت میتواند توجه مخاطبان را فورا به برند و مطالب مهم روی کارت جلب کند. همچنین، تصور کنید که شخصی ممکن است دهها کارت ویزیت به همراه داشته باشد؛ به همین دلیل داشتن کارتی ساده و مینیمال به مخاطبان در پیدا کردن برند شما از میان این همه کارت نیز کمک میکند.

6. پیام اصلی شما چیست؟
دلتان میخواهد مخاطبان شما دربارهی خود شما و یا برندتان چه فکری کنند؟ پاسخ این سوال، دقیقا پیامیاست که باید یا به صورت متن و یا با یک تصویر یا طرح گرافیکی بر روی کارت ویزیت شما قرار گیرد. این موضوع تقریبا مکمل برندسازی شما نیز هست. به همین دلیل، انتخاب طرح مناسب برای کارت ویزیت، میتواند در برندینگ بیزینس شما نیز موثر باشد. اگر شرکت شما مربوط به برگزاری مراسمیمانند جشن تولد و عروسی است، میتوانید کارتی شاد طراحی کنید. ولی اگر هنرمندی هستید که با سبک کلاسیک طراحی میکند، و یا از رنگهای خاصی در طرحهای خود بیشتر استفاده میکند، میتوانید چنین رنگها و سبکی را در کارت ویزیت به نمایش بگذارید.

7. چیزی بیش از یک کارت ویزیت طراحی کنید
پیشتر گفتیم هدف اصلی کارت ویزیت انتقال پیام و اطلاعات تماس از مخاطبی به مخاطب دیگر است. اما توجه کنید که 88درصد کارتهای ویزیت دور انداخته میشوند! برای جلوگیری از چنین پدیدهای میتوان کارتهای ویزیت را به گونهای چند عملکردی طراحی کرد.
راههای مختلفی برای طراحی چند عملکردی کارت ویزیت وجود دارد. برای مثال، میتوان پشت کارت ویزیت فضایی خالی برای یادداشت نویسی گذاشت. یا میتوان کارت را به گونهای طراحی کرد که بتوان با آن یک دکور ساخت (برای مثال میتوان از اصول اوریگامی استفاده کرد). ممکن است بتوانید با یک طراحی خلاقانه، کاری کنید که کارت ویزیت شما به عنوان یک عنصر تبلیغاتی نیز عمل کند. با این کار، نه تنها کارت ویزیت شما دور انداخته نمیشود، بلکه ممکن است به بخشی دائمیاز میز کار و یا خانهی یک شخص نیز تبدیل شود!

8. از اشکال مختلف استفاده کنید
در هنگام طراحی، فقط به رنگ و چیدمان کارت ویزیت خود توجه نکنید. موارد دیگری نیز وجود دارند که کمتر به آنها توجه شده است. برای مثال، یکی از این موارد شکل کارت ویزیت است. علیرغم باور عامیانه، لزومیبه چاپ مستطیلی شکل کارت ویزیت وجود ندارد! در سالهای اخیر چاپ مربعی شکل و یا دایرهای کارت ویزیت نیز رواج یافته است. ولی بهتر است بدانید، که چاپ کارت ویزیت به هر شکل و فرمیممکن است. البته، معمولا چاپ طرحی که از فرم خاصی استفاده میکند، هزینهبرتر است و باید با صلاحدید کارفرما صورت پذیرد.
علاوه بر بحث اجرایی، حتما دقت کنید که شکل مورد نظر شما با برند و شرکت مدنظر نیز خوانایی دارد. برای مثال اگر شخص کارفرما در اینستاگرام فعالیت بیشتری دارد، میتوانید از فرم مربعی شکل اینستاگرام برای طراحی خود الهام بگیرید. در ادامه، چند نمونه فرم دیگر که میتواند در طراحی کارت ویزیت مورد استفاده قرار گیرد آورده شده است.

9. به آسانی چاپ و انتشار در طراحی کارت ویزیت دقت کنید
برخی از اصول طراحی کارت ویزیت مرتبط با مباحث اجرایی هستند. اگر از فرم و یا طرحی خاص در کارت ویزیت خود استفاده میکنید، ممکن است چاپ آن در اندازههای بالا دشوار باشد. کارتهای ویزیت معمولا در اندازههای بسیار بالا (حداقل 1000 عدد) چاپ میشوند. بنابرین، بهتر است تا قبل از نهایی شدن طرح خود، و یا حتی قبل از شروع طراحی، به یک شرکت چاپ رجوع کنید. حتما از مسئول شرکت دربارهی اجرایی شدن ایدهی خود سوال کنید. ممکن است برخی از ایدههای شما که بسیار مورد علاقهی کارفرماست عملی نباشد. معمولا ایده گرفتن از نمونهایی که قبلا توسط یک شرکت چاپ اجرا شده است، امری معقول برای شروع طراحی و ایدهپردازی است.
10. به کیفیت چاپ و جنس کاغذ توجه کنید
همانطور که پیش تر مطرح شد، علاوه بر آن دسته از اصول طراحی کارت ویزیت که با طراحی و هنر گرافیک سر و کار دارند، برخی از اصول مربوط به چاپ و موارد اجرایی است. استفاده از کاغذ مرغوب امری بسیار مهم در ارائهی طرحی با کیفیت است. سطح و کیفیت برند و شرکت مورد نظر نیز میتواند با توجه به توجهی که به کیفیت چاپ و متریال کاغذ میشود ارزیابی شود. دقت کنید که بیشتر مواقع مخاطبان شما در یک نگاه دربارهی برند شما قضاوت میکنند. پس باید به تاثیری که کارت ویزیت در نگاه اول بر مخاطب میگذارد توجه ویژه داشت.
پس از رعایت اصول طراحی کارت ویزیت، طرح خود را چگونه ارائه کنیم؟
پس از اتمام طرح خود، نحوه ارائهی طرح گرافیک شما به کارفرما بسیار مهم است. برای ارائهی طرحهای خود میتوانید از ماکاپهای کارت ویزیت آپگراف استفاده کنید. پس از تایید طرح توسط کارفرما بر روی ماکاپ، میتوانید چند نسخه نمونه را به صورت فیزیکی چاپ کرده و تغییرات نهایی را در صورت نیاز اعمال کنید. این کار به ویژه در صورتی که از جنس کاغذ خاصی استفاده کرده اید و یا خلاقیت جدیدی را به کار برده اید، مورد نیاز است.
این هم از اصول طراحی کارت ویزیت! اگر سوالی دارید که پاسخ آن را دریافت نکردید، لطفا آن را در زیر با ما به اشتراک بگذارید.
برای مشاهده نمونه کارهای بیشتر، و آشنایی با مطالب مشابه اصول طراحی کارت ویزیت، ما را در اینستاگرام فالو کنید.