اینستاگرام آپگراف راه‌اندازی شد! ما رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
هویت بصری چیست؟ 7 مطلب مهمی که یک طراح گرافیک باید درباره هویت بصری بداند.

هویت بصری چیست؟ 7 مطلب مهمی‌که یک طراح گرافیک باید درباره هویت بصری بداند.

هویت بصری چیست؟
هویت بصری چیست؟

در بازار شلوغ و پر از تنوع امروز، مشتریان و مخاطبان، بسیاری از محصولات را بر اساس ویژگی‌‌‌های ظاهری قضاوت کرده و کنار می‌گذارند. ظاهر یک محصول نقش بسیاری مهمی‌در ایجاد حس دعوت کنندگی و نیاز برای مشتریان دارد. بخش مهمی‌از آنچه سبب جذب مخاطبان و ماندگاری برند شما در ذهن مخاطبان می‌شود، هویت بصری است. اما هویت بصری چیست؟ چگونه ایجاد می‌شود؟ در این پست به معرفی این مفهوم پرداخته ایم. سپس، با ارائه مثال هایی به شرح دقیق تر موضوع پرداخته ایم.

فهرست مطالب این پست:

هویت بصری چیست؟

هویت بصری به معنای چگونگی استفاده از عناصر بصری برای ایجاد تصویر ذهنی از برند شما در ذهن مخاطبان است. تصاویر، رنگ ها، خطوط، و حتی نوشته ها، همگی به هویت بصری برند شما شکل می‌بخشند. این عناصر به دلیل آن که به راحتی و به سرعت می‌توانند حس و حال و پیام برند شما را منتقل کنند از اهمیت بسزایی برخوردارند. برای مثال، شما می‌توانید از یک رنگ خاص، مثلا آبی، برای القای حس آرامش استفاده کنید و دیگر نیازی به شرح آن به صورت متنی بر روی محصول نخواهید داشت.

بنابرین، پاسخ دقیق تر به این سوال که «هویت بصری چیست؟» می‌تواند به این صورت باشد. هویت بصری، تمامی‌تصاویر و اطلاعات گرافیکی است که شخصبت و چیستی برند را در تصور مخاطب شکل می‌بخشد. به بیان دیگر، هر آنچه که مخاطب به صورت بصری می‌بینید و به یاد می‌سپارد، جزئی از هویت بصری است. مانند لوگو، بسته بندی، رنگ ها و غیره.

هویت بصری به ارائه راهبردهایی می‌پردازد که به واسطه آن‌ها کلیت برند واجد هماهنگی و یکپارچگی شده و در دستیابی به اهداف بلند مدت، به شکلی منسجم، به برند کمک می‌کند. بنابرین، در پاسخی ساده به این سوال که «هویت بصری چیست؟» می‌توان گفت که «ترکیبی است از عناصر گرافیکی و بصری (مانند لوگو، رنگ، شکل، تایپوگرافی) که به خلق یک اتمسفر برای برند، و در رسیدن به هدف غائی آن و انتقال پیام مورد نظر برند به مخاطبان، تاثیر بسزایی دارد».

نمونه هایی از عناصر مربوط به هویت بصری.
نمونه هایی از عناصر مربوط به هویت بصری.
هدف اصلی هویت بصری عبارت است از:
  • ایجاد حس عاطفی در مخاطبان.
  • آگاهی رسانی به مخاطبان درباره ماهیت و ارزش‌‌‌های برند.
  • توجه و یکپارچه سازی جنبه‌‌‌های گوناگون مرتبط با بازاریابی و بیزینس.

تفاوت هویت برند با هویت بصری چیست؟

هویت بصری ارتباط تنگاتنگی با هویت برند دارد. به این صورت که هویت برند مفهومی‌کلی تر است و هویت بصری بخشی از آن است. تجربه کاربران از استفاده از محصول، ارتباط و خدمات پس از فروش و مواردی مشابه، از بخش‌‌‌های مختلف هویت برند هستند. هویت بصری نیز بخشی از هویت برند است که با ظاهر و تصویر هنی مخاطبان از برند سر و کار دارد.

در حالت کلی می‌توان گفت:

هویت برند مربوط به باطن برند است و هویت بصری مرتبط با ظاهر آن.

عناصر مختلف هویت بصری

هویت بصری، زبان ظاهری یک برند است. بنابرین، هر یک از عناصر مربوط به آن مانند کلمه هایی هستند که در شرح هویت برند به آن کمک می‌کنند. در ادامه، به هر یک از این عناصر پرداخته و مثال هایی را برای درک بهتر ارائه کرده ایم.

تصاویر گرافیکی

هر عنصر گرافیکی ای که با برند مرتبط است و مختص به آن ترسیم شده است، بخشی از هویت بصری برند است. این تصاویر ممکن است گرافیک‌‌‌های بسیاری ساده ای همچون خطوط و نقاط باشند. و یا به صورت پیشرفته تر لوگو، آیکن یا تایپوگرافی نیز طراحی شوند. برای مثال، برند کوکاکولا را به یاد آورید. اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد فونت و لوگوی منحصر به فرد این برند است.

تایپوگرافی

تایپوگرافی به چگونگی نوشتن و شکل دهی به حروف و کلمات گفته می‌شود. فونت‌‌‌های بسیاری وجود دارند که هر کدام منتقل کننده یک حس خاص هستند و بر روی مخاطب تاثیری متفاوت می‌گذارند. ممکن است یک فونت بسیار رسمی‌باشد و فونتی دیگر فانتزی و یا کودکانه. علاوه بر زیبایی، خوانایی فونت و تایپوگرافی برند شما نیز بسیار مهم است.

عناصر گرافیکی و تایپوگرافی در هویت بصری
عناصر گرافیکی و تایپوگرافی در هویت بصری

پالت رنگی

همواره از طیفی از رنگ‌ها برای هویت دهی به برند استفاده می‌شود. دقت کنید که در اغلب موارد استفاده از بیش از سه رنگ در هویت بصری پیشنهاد نمی‌شود. در صورت استفاده صحیح از رنگ ها، مخاطبان می‌توانند ارتباط نزدیکی با پیام و ماهیت برند برقرار کنند. در اغلب موارد، پالت رنگی برند از لوگوی آن آغاز می‌شود. ولی باید دقت شود که از این رنگ‌ها در تمامی‌محصولات مرتبط با برند باید استفاده کرد. همچنین، دقت کنید که نیازی نیست که حتما از یک رنگ خاص برای هویت بصری برند استفاده کنید و می‌توانید از طیفی از رنگ‌ها استفاده کنید.

پالت رنگی در هویت بصری
نمونه‌ای از استفاده از پالت رنگی – نقش پالت رنگی در هویت بصری چیست؟

تصویر و فیلم

تصاویر و فیلم‌ها به ویژه در تبلیغات برند نقش بسیار مهمی‌دارند. در هنگام شکل دهی به هویت بصری برند، توجه به مدل‌ها و تصاویری که به بهترین شکل هویت برند را منتقل می‌کنند اهمیت ویژه ای دارد. برای مثال، اگر برند شما برای تمامی‌سنین محصولاتی ارائه می‌کند، استفاده از تصاویر و فیلم هایی که این موضوع را منتقل کند، امری لازم است. بنابرین، استفاده از تصویر و فیلم، بیشتر در جذب مخاطب و مشخص کردن مخاطبان مورد هدف نقش بسزایی دارد.

نقش طراحی گرافیک در ایجاد هویت بصری چیست؟

طراحی گرافیک مهم ترین رشته ای است که در برندسازی و به ویژه هویت بصری برند باید به آن توجه کرد. طراحان گرافیک از طریق شکل دهی به عناصر مختلف یک برند می‌توانند هویت بصری آن را نیز شکل دهند. در بسیاری از مواقع، هویت بصری نامناسب ضرر‌‌‌های بسیاری را به شرکت‌ها و برندها معروف رسانده است، و برعکس. در این مقاله می‌توانید درباره چنین تجاربی مطالعه کنید.

در حالت کلی، خدمات طراحی گرافیک در ایجاد هویت بصری شامل موارد زیر است:

  • طراحی لوگو و دارایی‌‌‌های برند
  • بازاریابی و تبلیغات
  • طراحی وب و طراحی دیجیتال
از نظر شما عنصر متمایز کننده در این برند و هویت بصری چیست؟

هویت بصری یک ابزار بسیار قدرتمند برای انتقال هدف اصلی و پیام برند است. به نظر شما کدامیک از شرکت‌‌‌های ایرانی دارای بهترین هویت بصری هستند؟

برای نکات و مطالب مهم درباره هویت برند و طراحی گرافیک، صفحه اینستاگرام آپگراف را دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالای صفحه بردن