اینستاگرام آپگراف راه‌اندازی شد! ما رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
کسب رضایت مشتری در طراحی گرافیک | 16 سوالی که باید پیش از طراحی از مشتری پرسید

کسب رضایت مشتری در طراحی گرافیک | 16 سوالی که باید پیش از طراحی از مشتری پرسید

کار با مشتری

طرحی موفق است که به خوبی به نیازها و خواسته مشتری پاسخ دهد. بنابرین، یک طرح موفق، باید قبل از هر کاری با مشتری و کارفرما آشنا شود. با پرسیدن سوالات صحیح قبل از شروع کار، می‌توان از دوباره کاری جلوگیری کرد. همچنین، چنین سوالاتی می‌تواند در ارائه طرحی پاسخده برای مشتریان نیز به کار آید. در این پست با 20 سوال مهمی‌که به کسب رضایت مشتری در هنگام طراحی گرافیک ختم می‌شود آشنا خواهید شد. مطرح کردن این سوالات، به مشتریان حس همکاری داده و به طراح در رسیدن به طرح مورد نیاز کمک می‌کند.

در ادامه، سوالات مهمی‌که به کسب رضایت مشتری می‌انجامد، در قالب 6 گام اصلی طبقه بندی شده اند. رعایت این گام‌ها و اصول، و در نظر گرفتن پاسخی برای هر یک از سوالات مطرح شده، می‌تواند موجب صرفه جویی در وقت، هزینه و انرژی شما در مرحله قبل و بعد از اجرا شود.

فهرست مطالب این پست:

گام اول کسب رضایت مشتری: با کارفرمای خود به توافق برسید

قبل از اینکه به ارائه سوالات بپردازیم، بهتر است تا به ضرورت جلسات پرسش و پاسخ با مشتری اشاره کنیم. پیش از همه چیز، این کار سبب می‌شود تا کارفرما متوجه شود که شما به او و به کار او اهمیت می‌دهید. این گام یکی از اساسی‌ترین مراحل در کسب رضایت مشتری و علاقه وی به همکاری با شماست. اهمیت دیگری که این سوالات دارند، در آشنایی طراح گرافیک با دغدغه‌‌‌های مشتریان است. طراح باید پا در کفشان کارفرما گذاشته و از دید او به ماجرا بنگرد!

بدون اتلاف وقت، به سراغ سوالات می‌رویم.

1. چه چیزی الهام‌بخش پروژه مد نظر کارفرماست؟

درک علاقه‌مندی‌ها و هدف مشتریان شما از انجام پروژه و کاری که برای آن‌ها تلاش می‌کنند، در طراحی گرافیک به شما کمک خواهد کرد. اینکه کارفرما به دنبال نشان دادن چه خصلتی یا شعاری است، از جمله موارد مورد توجه در این سوال است. همچنین، اینکه مشتری شما از چه برند و طرحی الهام گرفته، و می‌خواهد سبک کلی طرح به چشم سمت و سویی حرکت کند نیز از مواردی است که باید در این سوال به آن‌ها پاسخ داده شود.

2. مشتری قصد دست‌یابی به چه چیزی را دارد؟

داشتن فهمی‌صحیح از هدف نهایی کارفرما رمز کلیدی برای شروع کار است. اگر مشتری بتواند به درستی اهداف خود را به طراح گرافیک برساند، اصلاح و بازنگری طرح‌ها به حد اقل رسیده و طرح نهایی موجب کسب رضایت مشتری خواهد شد. طراح گرافیک اگر بداند که چه گام‌هایی را باید برای رسیدن به هدف طی کند، می‌تواند بسیار سریع‌تر و موثرتر عمل کرده و گپ‌ها و شکاف‌های موجود در طراحی را پر کند.

3. انتظارات کارفرما چیست؟

با پرسیدن این سوال، به مشتری و کارفرما حس حرفه‌ای بودن روند کار منتقل می‌شود. هدف اصلی از طرح این سوال، صرفه جویی در زمان و نیروی کار طراح گرافیک است. کارفرما باید دقیقا انتظارات و خواسته‌های خود را با طراح گرافیک در میان بگذارد. در این مرحله، طراح گرافیک نیز وظیفه دارد تا قسمت‌های امکان‌ناپذیر و یا نامناسب طرح مورد نظر کارفرما را مشخص کند. هرچه هم که باشد، یک طراح گرافیک باید توانایی هدایت کارفرما به سمت و سویی بهتر و مناسب‌تر را داشته باشد.

گام دوم: با برند مشتری خود آشنا شوید

آشنایی با برند و نمونه کارها و محصولات کارفرما، در طراحی هر چه بهتر و کسب رضایت مشتری به گرافیست‌ها کمک بسیاری می‌کند. ایده‌های کلی و حس و حال برند، اولین و مهمترین مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

طراحی گرافیک و کارفرما

4. هدف و روند کار شرکت یا کارفرما برای کسب رضایت مشتری چیست؟

پی بردن به ایده‌های اصلی و هدف مشتری شما امری اساسی است. توجه به ارزش‌های فرهنگی، اخلاقی، روند کار و تمام چیزهایی که برای کارفرمای شما مهم است، باید برای شما هم مهم باشد. تعداد زیادی از طرح‌ها برای جوامع و مخاطبان خاصی راحی می‌شود. بنابرین شناخت جنبه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی از ضروریات است.

5. نقاط قوت موجود در برند چیست؟

یکی از روش‌های مهم در طراحی، اشاره به نقاط قوت برند مورد نظر است. بنابرین، پی بردن به مهمترین ویژگی‌های شرکت و کارفرما باید در روند طراحی مد نظر قرار گیرد. در اکثر مواقع، توجه به این ویژگی‌ها و نقاط قوت، می‌تواند ایده کلی طرح را شکل بخشد.

6. رقبای اصلی برند چه کسانی هستند؟

فرآیند طراحی، نه تنها شامل آشنایی با مشتری است، بلکه شامل آشنایی با رقبای حیطه کاری مشتری نیز هست. پیش از شروع کار، باید نگاهی گذرا به مهمترین رقیبان و برندهای مشابه کارفرما انداخت. با این کار می‌تواند از نقاط قوت طرح‌های برندهای مشابه استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از تجارب آن‌ها در طراحی نیز بهره گیرد. ممکن است طراحی برندهای رقیب شامل ایرادی باشد. بنابرین، شما می‌توانید از شکست‌های رقیبان برند کارفرما نیز اجتناب کنید.

گام سوم کسب رضایت مشتری: مخاطبان خود را مشخص کنید

برای کسب رضایت مشتری، باید مخاطبان خود را به صورت دقیق بشناسید. هیچ کس بهتر از کارفرما با مخاطبان برند آشنا نیست. بنابرین، تا می‌توانید درباره جامعه هدف و مخاطبان برند از کارفرما سوال کنید.

7. مشخصات کلی مخاطبان مورد نظر برند چیست؟

ابتدا باید با نظر کارفرما درباره مخاطبان ایده آل برند آشنا شد. از تمامی‌تجربیات خوب و بدی که کارفرما با مشتریان خود داشته بپرسید. رفتار، علایق، طرز فکر و… از ویژگی‌هایی است که کارفرمایان ممکن است به آن‌ها اشاره کنند. در هنگام طراحی، می‌توان از سلایق و عناصر جذابی که توجه مخاطبان برند را جلب می‌کند استفاده کرد.

8. آیا طرح مورد نظر برای آقایان است یا خانم‌ها؟ برای کودکان است یا بزرگسالان؟

بمحصولات سیاری از برندها برای بازه سنی محدود و یا جنسیت خاصی است. برخی برندها نیز دارای مخاطبانی عوام بوده و شامل تمامی‌گروه‌های سنی و جنسیتی می‌گردد. پرسش و پاسخ درباره طبقه‌بندی‌هایی این چنینی می‌تواند در روند طراحی بسیار حائز اهمیت باشد. برای مثال، اگر محصول کارفرما برای آقایان است، می‌توان از رنگ‌ها و عناصر مورد نظر مردان استفاده کرد. اگر جامعه هدف همگان هستند، می‌توان از رنگ‌های خنثی استفاده کرد. و غیره.

9. کارفرما کدامیک از بازه‌‌‌های سنی را مورد هدف قرار می‌دهد؟

بازه‌های سنی مختلف، توقات مختلفی را در قبال طرح‌های گرافیکی دارند. استفاده از رنگ‌ها، شکل‌ها، تصاویر، شعارها و… باید با توجه به بازه سنی مخاطبین صورت گیرد. مثلا، اگر محصول کارفرما برای بازه سنی کودکان است، می‌توان از طرح‌هایی کودکانه استفاده کرد. و برعکس.

10. آیا مسائل فرهنگی خاصی برای کسب رضایت مشتری شما و جامعه هدف وجود دارد؟

عناصر گوناگون طراحی ممکن است در جوامع مختلف به طرزهای مختلفی ادراک شوند. رنگ‌ها، اجحام و تصاویر از جمله عناصری هستند که باید از جنبه فرهنگی مورد توجه قرار گیرند. بنابرین، پرسش درباره فرهنگ مخاطبین از ضروریاتی است که باید قبل از شروع کار از آن‌ها مطلع شویم. پیش از تحویل کار از اینکه طرح نهایی در جامعه هدف دارای مقبولیت فرهنگی و اخلاقی خواهد بود یا خیر، اطمینان حاصل کنید.

گام چهارم کسب رضایت مشتری: ایده‌های خود را با کارفرما به اشتراک بگذارید

بسیاری از کارفرمایان تنها به یک پروژه و هدف خاص توجه می‌کنند و روند و تحقق‌پذیری طراحی را به کلی فراموش می‌کنند. این وظیفه طراح گرافیک است که با طرح پرسش‌هایی درباره انتظارات کارفرما و هدایت آن‌ها به سمت و سویی اجرایی، به انتظارات مشتریان جنبه‌ای تحقق پذیر بخشند. بسیاری از مشتریان خواهند گفت: «طرحی خاص و زیبا و جذاب می‌خواهم». ولی اینکه چگونه می‌توان به چنین طرحی رسید، باید با هدایت طراح گرافیک و نظر کارفرما اتفاق افتد.

11. به چه سبکی علاقه دارید؟

به سلیقه‌ی مشتری خود پی ببرید. به جای استفاده از اصطلاحات تخصصی، سعی کنید تا به زبانی ساده سبک‌های مختلف را به مشتریان خود توضیح دهید. فواید و معایب هر یک را شرح دهید. نمونه‌کارهایی از سبک‌های مختلف به آن‌ها نشان دهید. این کار نه تنها در کسب رضایت مشتری موثر خواهد بود، بلکه کار طراحان گرافیک را نیز راحت تر می‌کند.

12. دوست دارید از چه عناصری حتما در طرح استفاده شود؟

حتما از مشتری خود بپرسید که به عنصر خاصی علاقه دارد یا خیر. این کار باعث می‌شود تا در طرح مورد نظر، چیز مهمی‌را از قلم نیندازید.

کار با مشتری

گام پنجم کسب رضایت مشتری: درباره موارد اجرایی طرح بپرسید

امروزه همه مشتریان و برندها از پرینت استفاده نمی‌کنند. ممکن است طرح مورد نظر کارفرما صرفا برای اینستاگرام باشد. شاید هدف وی چاپ همان طرح بر روی پارچه است. شاید هم مشتری شما قصد دارد تا استفاده ای ترکیبی از طرح شما بکند. بنابرین، پیش از شروع کار حتما باید از موارد مصرف طرح آشنا شوید. در این مرحله، طراح گرافیک باید نکات اجرایی مهم را به کارفرما منتقل کند.

13. از این طرح در کجاها استفاده خواهید کرد؟

درباره واسطه کارفرما با مخاطبان اطلاعات کافی کسب کنید. برخی از برندها فقط به صورت آنلاین خرید و فروش می‌کنند و نیازی به چاپ طرح گرافیکی ندارند. ولی ممکن است مشتریان دیگری از روش‌های مختلف دیگر قصد استفاده از طرح شما را داشته باشند.

گام ششم: برای کسب رضایت مشتری حرفه‌ای برخورد کنید

طراحان و کارفرمایان روش‌های ارتباطی و رفتارهای متفاوتی دارند. برخی از مشتریان دوست دارند تا لحظه به لحظه در روند طراحی حضور داشته باشند. برخی طراحان گرافیک حد و مرزهای مشخصی برای ارتباط با مشتری برای خود قائل هستند. بهتر است تمامی‌چنین شروط و مواردی در همان جلسه اول با کارفرما، و از طریق طرح سوالاتزیر مطرح شود.

14. چقدر قصد صرف هزینه برای این پروژه دارید؟

درباره دستمزد خود با صراحت تمام با مشتری صحبت کنید. هرچند که نرخ‌های مشخصی برای طراحی گرافیک وجود دارد، ولی آثار هنری می‌تواند بسته به طراح آن‌ها هزینه‌های کمتر و یا بیشتری داشته باشند. اگر برای بازنگری طرح هزینه‌های جداگانه‌ای دریافت خواهید کرد، حتما آن را با مشتری در میان بگذراید. همچنین، اگر دستمزد شما به صورت ساعتی خواهد بود، این موضوع را با کارفرمای خود در میان بگذارید.

15. چه بازه زمانی‌ای را برای تحویل پروژه مناسب می‌دانید؟

حتما اطمینان حاصل کنید که زمان کافی برای انجام کار را خواهید داشت. از مشتری بپرسید که آیا کار آن‌ها فوری است یا خیر.

16. چه فایل‌ها و فرمت‌هایی برای کار نهایی مورد نیاز کارفرما خواهد بود؟

ممکن است که مشتری شما از نحوه کار با فرمت‌ها و فایل‌های خروجی مختلف نرم افزارهای طراحی آگاهی نداشته باشد. بنابرین، باید بر اساس هدف آن‌ها از طرح مورد نظر، فایل‌ها و خروجی‌های مورد نظر را شناسایی کرده و به کارفرما تحویل دهید.

مشتریان

توجه به نیازهای مشتریان موضوعی مهم در کسب رضایت آن‌هاست. شما از چه روش‌هایی برای کسب رضایت مشتری خودتان استفاده می‌کنید؟ لطفا آن را در زیر برای ما بنویسید!

برای دیدن نکات و آموزش‌‌‌های گرافیک، صفحه اینستاگرام آپگراف را فالو کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالای صفحه بردن